آرشیو سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹، شماره ۲۲۶۴۲
اقتصادی
۴

مزایده سوال برانگیز یک شرکت دولتی در کیش

یک شرکت دولتی که از شرکت های تابعه مناطق آزد کیش است به تازگی فراخوانی برای پیش فروش سهم خود در یک پروژه مسکونی منتشر کرده که دارای ابهاماتی است.

بر اساس اطلاعات موجود، سازمان منطقه آزاد کیش سال 92 یک قطعه زمین واقع در نوار ساحلی جزیره کیش به مساحت 13 هزار و 500 متر مربع را به شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش واگذار کرد. این شرکت هم در سال 93 اقدام به مشارکت در ساخت پروژه ای 300 واحدی به مساحت نزدیک به 44 هزار متر مربع در زمین مذکور نمود و قرارداد آن را هم با یک فرد حقیقی منعقد کرد. بر اساس این قرارداد مشارکت، سهم شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش 104 واحد تعیین شد. حالا بر اساس اطلاعیه ای که اخیرا از سوی شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش منتشر شده، پیش فروش 104 واحد مسکونی در پروژه مسکونی دامون ساحلی دو واقع در جزیره کیش به مزایده گذاشته شده است اما این فراخوان حاوی ابهاماتی است که باعث شده مزایده فوق، آن هم در ماه های پایانی دولت سوال برانگیز باشد. بر اساس فراخوان، ظاهرا قیمت های پیشنهادی واحدهای مذکور (بین 31 تا 42 میلیون تومان در هر متر مربع) در مقایسه با پروژه های همجوار کمتر از ارزش واقعی قیمت گذاری شده است که در صورت تایید نهایی این موضوع، خسارت عدم النفع قابل توجهی متوجه شرکت دولتی مذکورخواهد شد.

از سوی دیگر، در اطلاعیه مزایده، مشخصات فنی و تجهیزات ارزشمند واحدهای این پروژه ذکر نشده و معلوم نیست قیمت های پیشنهادی براساس چه مشخصاتی تعیین شده است.

این موضوع زمانی تامل برانگیزتر می شود که یادآور شویم قرارداد مشارکت در این پروژه هم اکنون مورد اعتراض شخص حقیقی طرف قرارداد است و این فرد نسبت به تغییرات صورت گرفته در این قرارداد اعتراض دارد. همچنین، پیش فروش این واحدها با قیمت هایی کمتر از قیمتهای واقعی منطقه آن هم در ماه های پایانی دولت موسوم به تدبیر و امید بر این ابهامات می افزاید.

بهرحال به نظر می رسد مسئولان ذیربط باید نسبت به علت حذف مشخصات فنی این واحدها و شیوه برآورد قیمت آنها و همچنین تغییرات صورت گرفته در قرارداد با شخص حقیقی، توضیحاتی ارائه کنند زیرا شائبه ارزان فروشی شدید املاک یک شرکت دولتی وجود دارد و ضروری است نهادهای نظارتی نیز در این رابطه هشیار باشند.