آرشیو یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹، شماره ۵۸۶۷
رسانه
۵

استان ها و جشنواره مردمی عمار

جشنواره فیلم عمار یک جشنواره سینمایی ایرانی است که دی ماه هر سال در کشورمان برگزار می شود. در اولین دوره جشنواره در حدود 30 نقطه از شهر هایی مثل مشهد، جیرفت، تبریز، تهران و... به صورت مردمی برگزار شد و حدود 19 اثر اکران شدند. با توجه به این که این حرکت، ادای تکلیفی به ندای «این عمار» رهبری بود نام مبارک حضرت عمار به این جشنواره اطلاق شد.

کمی بعد، مدل برگزاری یک جشنواره متفاوت، از این تجربه اقتباس شد و دبیرخانه دائمی جشنواره شکل گرفت.هنرمندان مراکز استانی صداوسیما هم در این بین همواره جزو برگزیدگان جشنواره مردمی عمار بوده اند و توانسته اند آثاری در تراز بالا ارائه کرده و حرف های زیادی برای گفتن در این حوزه داشته باشند.

امسال هم که این جشنواره به خاطر شیوع کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، آثاری از مراکز جزو تولیدات برگزیده قرار گرفت و جوایز متعددی را نصیب صاحبان خود کرد.

احمد احمدپور، از مرکز لرستان برای مستند «فصل شیدایی» رتبه برتر جشنواره عمار را به خود اختصاص داد. فیلمنامه تله فیلم «سه سپیده» از مرکز اردبیل هم لوح تقدیر و رتبه نخست این جشنواره را کسب کرد. از مرکز کرمانشاه هم عابدین محمدی جایزه بهترین کارگردانی را برای اثر «نجات هولیر» به دست آورد.

فاطمه خدیوپور و محمد طالبی از استان های همدان و مرکزی توانستند لوح افتخار را برای انیمیشن «ماه» و «نقش زیگلر» به خود اختصاص دهند، ضمن این که شعبانی نیا و محسن غلامزاده از مراکز فارس و یزد هم جزو هنرمندانی بودند که با آثاری به نام های «قهرمان» و «مکتب سلیمانی» در بخش نهایی جشنواره حضور داشتند.