آرشیو یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹، شماره ۵۸۶۷
زندگی: کسب و کار
۱۵

صادرات محصولات دانش بنیان شتاب می گیرد

یکی از مسیرهای موفقیت و تداوم کسب وکار شرکت های دانش بنیان، دستیابی به بازاری گسترده به ویژه از طریق ورود به بازارهای صادراتی است که مسیری پرپیچ وخم و دشوار است. رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی، در جهت هموارسازی مسیر ورود این شرکت ها به بازارهای جهانی به جام جم گفت: «طی دو سال گذشته بر توانمندسازی دانش بنیان ها از مسیر «بسته خدمات توسعه بازار» تمرکز کرده ایم. این بسته شامل حمایت از حضور در نمایشگاه های خارجی، راه اندازی نمایشگاه های دائمی (پایگاه صادراتی) در کشورهای خارجی و اعزام و پذیرش هیات های تجاری به منظور توسعه تعاملات بین المللی شرکت های دانش بنیان بوده است.»

دکتر وحدت در ادامه تصریح کرد: «از سال 98 تاکنون، بالغ بر 5/9 میلیارد تومان حمایت بلاعوض برای توسعه بازار صادراتی شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است. در کنار این خدمات، حمایت از دریافت استانداردهای صادراتی و نیز حفاظت از دارایی های فکری شرکت های دانش بنیان نیز در دستور کار بوده است و طی همین دوره بیش از دو میلیارد تومان حمایت بلاعوض در این حوزه ها پرداخت شده است.»

وی با اشاره به مشوق های مالی صندوق نوآوری و شکوفایی برای صادرات محصولات دانش بنیان خاطرنشان کرد: «پس از ایجاد توانمندی های زیرساختی لازم برای ورود به بازارهای بین المللی در شرکت های دانش بنیان، به تازگی «بسته حمایت از توسعه صادرات دانش بنیان» در صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب شده است که دربردارنده سه نوع تسهیلات است. در قالب این بسته، تسهیلات «سرمایه در گردش صادراتی» با نرخ سود کمتر از تسهیلات کنونی صندوق و با دوره بازپرداخت طولانی تر به شرکت های دارای صادرات قطعی ارائه خواهد شد. همچنین تسهیلات «نمونه سازی» ویژه ای برای تامین هزینه خرید نمونه خارجی با هدف مهندسی معکوس و فعالیت های تحقیق و توسعه مرتبط در نظر گرفته شده است. به منظور تشویق توسعه صادرات دانش بنیان نیز تسهیلات «جایزه صادراتی» به صورت سالانه، متناسب با میزان صادرات، با نرخ 8 درصد و تا سقف 10 میلیارد تومان به 20 شرکت برتر در زمینه صادرات محصولات دانش بنیان تخصیص خواهد یافت.»