آرشیو یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹، شماره ۵۸۶۷
زندگی: ایران
۱۶
میراث

رونمایی از قرآن نفیس در موزه آستان قدس رضوی

سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از یکی دیگر از آثار نفیس خود رونمایی کرد؛ قرآن نفیس خطی و طلاکاری شده به دست خط وصال شیرازی و رحل قرآن با روکش طلا اهدایی قوام الملک شیرازی.

به گزارش جام جم، رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزه آستان قدس رضوی در ارتباط با قرآن نفیس رونمایی شده گفت: این قرآن نفیس به صورت کامل است و در دور قاجار به دست محمدشفیع شیرازی، متخلص به وصال، سال 1265 هجری قمری کتابت و توسط علی شریف، متخلص به ظریف سال 1269هجری قمری حاشیه نویسی شده. ابعاد این قرآن 5/22 × 7/34 سانتی متر است.

حشمت کفیلی با بیان این که تمام صفحات این نسخه از قرآن کریم، مذهب و مرصع است، به وجود وقف نامه و چند یادداشت در این قرآن اشاره کرد.  رحل چوبی با روکش طلا و میناکاری شده دیگر اثر نفیس رونمایی شده بود که کفیلی آن را بسیار نفیس و چشم نواز توصیف کرد و گفت: این رحل چوبی از دو لت متصل به هم تشکیل شده و با روکشی از طلا پوشانده و با تکنیک میناکاری آراسته شده است. در سطح بیرونی هر لت در یک قاب حاشیه‏دار نقش یک ترنج متصل به دوسرترنج، کتیبه وقف نوشته شده و اطراف آن نیز با نقوش برجسته گل ومرغ قلم‏زنی و مینا‏کاری شده است.  موزه های آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر واقع شده است.