آرشیو پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹، شماره ۲۲۶۷۸
اقتصادی
۴

دبیر انجمن کارخانجات صنفی قند و شکر: اقدامات غیرکارشناسی دولت بازار شکر را متلاطم کرد

دبیر انجمن کارخانجات صنفی قند و شکر با اشاره به افزایش قیمت شکر گفت: اقدامات غیرکارشناسی دستگاه های دولتی، بازار شکر را متلاطم کرده است.

بهمن دانایی در گفت و گو با خبرگزاری مهر با اشاره به افزایش قیمت شکر در بازار طی روزهای اخیر تصریح کرد: اقدامات و تصمیمات غیرکارشناسی دستگاه های دولتی، بازار شکر را متلاطم کرده است. تا سه هفته گذشته بازار شکر بسیار آرام و متعادل بود اما تصمیم دولت مبنی بر فروش شکرهای وارداتی و ذخایر دولتی با نرخ بالاتر از شکر تولید داخل این نوسانات را به وجود آورده است.

وی توضیح داد: وزارت صمت به کارخانجات اعلام کرده که باید شکر تولیدی خود را به قیمت 6650 تومان در هر کیلوگرم تحویل شرکت بازرگانی دولتی ایران بدهند تا شرکت نیز آن را برای مصارف خانوار عرضه کند. در همین حال شکرهای وارداتی و ذخایر دولت با قیمت 10 تا 11 هزار تومان به صنف و صنعت عرضه می شود. دبیر انجمن کارخانجات صنفی قند و شکر با تاکید بر اینکه ما زیر بار چنین تصمیمی نرفتیم، خاطرنشان کرد: شکرهای وارداتی که حدود چهار تا پنج ماه قبل وارد شده است برای واردکننده کمتر از 9 هزار تومان تمام شده است و اگر الان ثبت سفارش شده و بعد از عید واردات انجام بگیرد قیمت شکر بالای 12 هزار تومان خواهد بود. دانایی افزود: کارخانه های قند سال ها سرمایه گذاری کرده و هر یک برای خود مشتریانی تعریف کرده اند و در برابر آنها تعهد دارند فلذا این اقدام دولت به معنای مشتری ربایی از کارخانجات و حذف تولیدکنندگان از بازار است. وی ادامه داد: از طرف دیگر وقتی که محصولی دو یا سه نرخی شود رانت و فساد در بازار آن ایجاد خواهد شد و مشخص نیست شکری که از کارخانجات به قیمت 6650 تومان تحویل گرفته می شود به دست خانوار برسد. بنابراین نظر ما این است که دولت باید یک نرخ میانگین برای شکر در نظر بگیرد و شکرهای وارداتی و تولید داخل را به همان نرخ واحد عرضه کند تا مشکلی در بازار پیش نیاید.

وی با انتقاد شدید از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه گفت: در زمان آقای حجتی بسیار سفت و سخت از تولید حمایت می شد اما در دوره فعلی شاهد هیچ گونه حمایتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی از بخش تولید نیستیم.