آرشیو پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹، شماره ۲۲۶۷۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

20 هزار آواره جنگی در اتیوپی ناپدید شدند!

سازمان ملل گزارش می گوید در پی ویرانی دو پایگاه در اقلیم «تیگرای» اتیوپی در جریان جنگ داخلی این کشور، حدود 20 هزار پناهجو مفقود شدند!

«فیلیپو گراندی»، کمیسر ارشد سازمان ملل در امور آوارگان، می گوید در جریان جنگ داخلی اخیر اتیوپی بین ارتش و جدایی طلبان منطقه «تیگرای» که به تخریب دو پایگاه آوارگان در تیگرای منجر شد، حدود 20 هزار پناهجو اریتره ای، کشور فقیر همسایه اتیوپی، مفقود شدند، اما حدود 3 هزار پناهجو نیز توانستند خود را به اردوگاه دیگری که سازمان ملل به آن دسترسی دارد، برسانند.

«گراندی» در ادامه، وضعیت منطقه تیگرای را «بسیار خطرناک» توصیف کرد و گفت، «حمایت فوری جهت ممانعت از وخامت اوضاع ضروری است و اولویت اصلی ما رسیدن به این منطقه برای کمک رسانی و حمایت است». این پناهجویان که بیشترشان از کشور همسایه اریتره هستند از دو اردوگاه «هیتساتس» و «شیمیلبا» که چندی پیش در نتیجه درگیری ها در اقلیم تیگرای تخریب شدند، فرار کردند، تصاویر ماهواره ای ماه پیش تخریب این دو اردوگاه را که هزاران اریتره ای را در خود اسکان داده بودند، نشان می دهند.

خطوط ارتباطی در این منطقه هنوز به دلیل اقدام دولت در قطع شبکه های ارتباطی مسدود است و همان گونه که آژانس های امدادی از جمله کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرده اند، آنها نمی توانند خود را به مناطق بیرون شهرهای اصلی و مناطق حومه ای رسانده و کمک های بشردوستانه خود را ارائه دهند.گفتنی است، اریتره همسایه شمالی اتیوپی و حدودا 6 میلیون نفری، در شرق آفریقا واقع در غرب دریای سرخ قرار دارد و پایتخت آن «اسمره» است. برآورد می شود حدود 50 درصد مردم این کشور مسیحی ارتدوکس و 50 درصد مسلمان سنی هستند که بیشتر آنها در فقرند. این کشور سال ها پیش جنگی با اتیوپی داشت که بسیاری در جریان آن آواره و کشته شدند.