آرشیو پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹، شماره ۲۲۶۷۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

هشدار رئیس فراکسیون «قلب تونس» از احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور

رئیس فراکسیون «قلب تونس» هشدار داد، نگرانی های جدی درباره وقوع جنگ داخلی در این کشور وجود دارد. او آنچه «حوادث موجود در پارلمان تونس» نامیده را، دلیل این نگرانی عنوان کرده است.

«اسامه الخلیفی»، رئیس فراکسیون «قلب تونس»، در مصاحبه با کانال «النسمه»، حوادث خشونت آمیزی را که توسط فراکسیون «قانون اساسی آزاد» در پارلمان رخ داد و به گفته وی انسجام نهادهای کشور را مخدوش و تصویر تونس را در سطح داخلی و خارجی بد جلوه داد، به شدت محکوم کرد: «با توجه به اینکه درگیری ایدئولوژیک بین فراکسیون قانون اساسی آزاد، جنبش النهضه و ائتلاف الکرامه هنوز متوقف نشده، ممکن است کشور وارد یک جنگ داخلی و زد و خورد میان طرفداران این احزاب شود».

الخلیفی این را هم گفت که، «قیس سعید»، رئیس جمهور تونس نمی تواند پارلمان را منحل کند. تنها فرضی که این امکان را به رئیس جمهور می دهد عدم اعطای رای اعتماد به پارلمان و آرای کافی به یک دولت است. رئیس جمهوری تونس اخیرا با اصلاحات وزارتی که توسط نخست وزیر این کشور انجام شده ، مخالفت کرده بود.گفتنی است، خیزش 14 ژانویه 2011 (24 دی 1389) در تونس که به سقوط «بن علی»، دیکتاتور سابق این کشور، منجر شد منشا سلسله وقایعی در کشورهای مختلف عربی شد که نام «بهار عربی» یا «بیداری اسلامی» بر آن نهادند. اما جنبش هایی که خیلی زود در جهان عرب شکل گرفته بودند، یک به یک یا منحرف شدند و یا متوقف و مصادره شدند. به نظر می‎رسید تنها کشوری که جنبش در آن به انجام مطلوبی رسیده تونس باشد که سرسلسله این جریان بود. البته این تصور چندان بی منطق به نظر نمی رسید؛ چرا که مقارن با آغاز جنگ های داخلی در برخی کشورهای عربی و کودتا در دیگر کشورهای عربی این کشور ثبات نسبی داشت. اما این ثبات ظاهری بود و خیلی زود ناکارآمدی برخی دولت های پس از انقلاب های نصفه و نیمه، مردم تونس را ناراضی کرد و منشا شورش هایی شد که دور جدید آن را این روزها در اخبار می خوانیم و حالا نیز بحث احتمال جنگ داخلی مطرح می شود.