آرشیو سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹، شماره ۴۸۶۲
هنر و ادبیات
۸
خنیا

به بهانه انتشار آلبوم «ایراء» اثر سیاوش ایمانی

در منظومه احوالات شخصی

نیما جوان

برآر ای ساز آوازی که گردون

طریق سازگاری پیش گیرد

فراخوان بخت ره گم کرده ام را

که راه آشیان خویش گیرد

- رهی معیری

از ساز، آواز بر می آید و از دل آتش، ایراء در لغت به معنای برآوردن آتش است.

ایراء از سری مجموعه احوالات شخصی اثر سیاوش ایمانی و منتشر شده از سوی موسسه خانه هنر منظومه خرد است. اثری بر پایه ساز تار، مشتمل بر دو قطعه بلند، یکی در مایه بیات اصفهان و دیگری در مایه شور است.

قطعات بلند نشان از آن دارد که هر قطعه دارای روایتی است، یا به قولی در هر قطعه با کانسپتی مواجه هستیم که از دریچه ذهن و پنجه نوازنده جاری است. در این اثر سیاوش ایمانی تنها تار نواخته است، اما در آثار پیشین خود گاهی به هنگام نواختن، آواز هم خوانده است که کمتر از نوازندگان تار سراغ داریم، محمدرضا لطفی اینچنین رسمی داشت که یادآور خنیاگران خراسانی است و یکی شدن ساز و آواز وقتی از دریچه یک نفر جاری می شود، در بداهه پردازی، «آن» و حس را شفاف تر و بی واسطه تر به جان و دل شنونده می رساند.

سیاوش ایمانی در آثار پیشین خود به چنین تجربیاتی هم دست زده است.

آثاری مانند «ساقه خشک بهار» و همراهی اش با ارشد طهماسبی در آلبوم «شهرود» که در این اثر تمبک نواخته و تصنیف خوانی کرده است.

و اما کمی از ناشر این اثر که نامش به اختصار «منظومه خرد» است به مدیریت هنری علی صمدپور. علی صمدپور چند سالی است که در حمایت از تک نوازی، مجموعه ای را بنیان گذاشته، تحت عنوان «احوالات شخصی» که آثار زیادی تاکنون در این مجموعه به انتشار رسیده که بازتاب احوالات شخصی نوازندگان جوان و معاصر با ساز خود است و سپاس از ایشان برای این مهم.

در آخر شما را به شنیدن این اثر دعوت می کنم، خوش نوازی سیاوش ایمانی در این اثر مبهوت کننده است.

«ایراء» را از فروشگاه اینترنتی لورکا استور تهیه کنید و با حمایت از نسخه های اصل، چراغ نشر آثار خوب را روشن نگه دارید.