آرشیو سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹، شماره ۴۸۶۲
جامعه
۱۳
مد و هزاره سوم

پیشگویی روند مد پایدار در سال پیش رو

سحر موسوی

با وجود واقعیت انکارناپذیر سال 2020 و تاثیرات مخرب کووید 19 بر زندگی و کار مردم در سراسر دنیا، سالی که گذشت باعث ایجاد تغییرات بنیادین در سبک زندگی مردم شد؛ چیزی که به نفع پایداری در مد و پوشاک شد.  تاثیرات کرونا بر رفتار خرید مصرف کنندگان باعث بالارفتن حساسیت و انتظارات مردم از تولیدکنندگان و برندهای پوشاک شد. تحقیقات نشان می دهد 57 درصد مردم بیان داشته اند که بحران به وجود آمده باعث شده است که رفتار خریدشان تغییرات کلیدی ای داشته باشد که براساس تغییرات زیست محیطی آموخته اند. تاثیراتی که تنها بر رفتار خرید تاثیر نداشته است؛ سبک زندگی آنها را هم مورد بازنگری و به روزرسانی قرار داده است.  آمار دیگر نشان دهنده کاهش 64 درصدی هزینه خرید لباس رسمی و کفش در اثر نگرانی برای زمین و طبیعت است؛ چیزی که زمینه را برای ایجاد تولیدات دوستدار محیط زیست فراهم کرده است. 

روندهای پایداری مد سال 2021

-  برندهای مد پایدار بیشتر 

بر اثر تلنگر کرونا در سال آینده شاهد ایجاد تولیدکنندگان پوشاک مد پایدار بیشتری خواهیم بود و مردم بیشتر نسبت به برندهایی واکنش مثبت نشان خواهند داد که در حال خوش رفتاری با مردم، زمین و حیوانات هستند. 

-   افزایش درآمد در زمینه مد پایدار 

پیش بینی می شود درآمد حاصل از مد پایدار تا سال 2025 به رقم 9.81 میلیون دلار برسد؛ درآمدی که تا سال 2030 به 15/17 میلیون دلار خواهد رسید .

-  اضافه شدن حساسیت مردم 

تا پیش از این افراد خاص اجتماع در مورد مساله پایداری حساس بودند، اما حساسیت عمومی نسبت به این موضوع افزایش یافته و روند رو به رشدی در پیش گرفته است. 

-  خرید آنلاین و  محلی 

در سالی که گذشت، بی حوصله ترین افراد و کسانی که به فروش آنلاین اعتماد نداشتند هم خرید اینترنتی را تجربه کرده و با توجه به محدودیت های تردد با ظرفیت محل زندگی و فروشندگان اطراف خود بیشتر آشنا شدند. 

-  لباس های  تکراری  بیشتر 

همان طورکه حتی در مراسم تحلیف هم دیده شد، به پوشیدن لباس های تکراری واکنش مثبت نشان داده خواهد شد و شاهد افزایش آن خواهیم بود. 

-  شلوار ورزشی برای هر روز و همه روز 

استایل کژوال افزایش 49 درصدی داشته است و پیش بینی می شود بعد از پشت سر گذاشتن کرونا هم ادامه داشته باشد.