آرشیو دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹، شماره ۳۹۵۲
جهان
۸

روسیه اعلام کرد: از شورای اروپا خارج نمی شویم

ایوان سالتانوفسکی نماینده روسیه در شورای اروپا، اخبار مبنی بر قصد مسکو برای خروج از این شورا را شایعه بی اساس خواند و بر ضرورت توسعه همکاری های روسیه و اروپا تاکید کرد.

 به گزارش ایرنا از وزارت خارجه روسیه، سالتانوفسکی روز یکشنبه گفت: روسیه 25 سال پس از عضویت در شورای اروپا همچنان مصمم به گسترش همکاری ها با این سازمان و کشورهای شرکت کننده در آن است. او گفت: هرازچندگاهی در رسانه ها شایعاتی مبنی بر خروج روسیه از شورای اروپا در آینده نزدیک منتشر می شود که بی اساس است. این گونه تشدید تنش به نفع همکاری های دو طرف نیست. سالتانوفسکی گفت: هرچند شیوع همه گیر کرونا امکان برای تماس ها و دیدارها را کاهش داده است اما مانع از سفر «ماری پایچینوویچ بوریچ» دبیر کل شورای اروپا به روسیه در ماه اکتبر سال 2020 نشد و در ماه دسامبر سال گذشته هم «هندریک دامس» رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا به مسکو سفر کرد. 

روابط بین شورای اروپا و روسیه به خاطر مسئله اوکراین و مخالفت اروپا با الحاق کریمه به روسیه و نیز حمایت مسکو از روس تبارهای شرق اوکراین از سال 2014 بسیار پرتنش شده است و هیئت روسی از سال 2016 تا 20198 نشست های مجمع پارلمانی شورای اروپا را به خاطر سلب حق رای و تصدی مقام های مدیریتی اعضای این هیئت تحریم کرد.