آرشیو یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، شماره ۵۱۲۵
تاریخ و اقتصاد
۲۶

سرگذشت

مک کین، پزشک و امدادگر سیاه پوست

آلیس وودبی مک کین (Alice Woodby McKane) نخستین پزشک زن در بندر ساوانای جورجیا، نویسنده و فعال سیاسی آمریکایی بود. وی همراه با شوهرش کرنلیوس مک کین نقشی مهم در تاریخ پزشکی آمریکا ایفا کرده است. مک کین نخستین آموزشگاه پرستاری سیاه پوستان در ساوانا را تاسیس کرد و به شوهرش کمک کرد تا رویای او را برای گشودن بیمارستان در کشور لیبریا تحقق بخشد. آن دو پس از بازگشت از لیبریا «بیمارستان زنان و کودکان مک کین» را تاسیس کردند که به عنوان یک مرکز درمانی خیریه به همه افراد به خصوص آمریکاییان آفریقایی تبار خدمات پزشکی ارائه می کرد.

مک کین در 12 فوریه 1865 در بریج واتر پنسیلوانیا به دنیا آمد. قبل از آنکه هفت ساله شود پدر و مادرش مردند و او به مدت سه سال بینایی خود را از دست داد. آلیس تحصیلات خود را در مدارس دولتی و انستیتو همپتون پی گرفت و بعدتر وارد انستیتو جوانان رنگین پوست در فیلادلفیا-که بعدتر دانشگاه چینی پنسیلوانیا نامیده شد- شد. سپس در 1889 وارد دانشکده پزشکی زنان پنسیلوانیا شد و در 1892 مدرک پزشکی خود را دریافت کرد.

مک کین به آگوستای جورجیا رفت و شروع به تدریس در هانیس نرمال و انستیتو صنعتی کرد. در همانجا با شوهرش که نوه یک پادشاه لیبریایی بود دیدار و با او ازدواج کرد. آن دو به ساوانا رفتند در حالی که در 1892 وی تنها پزشک زن سیاه پوست در آن دیار بود. یک سال بعد این زوج آموزشگاه پرستاری مک کین را برای سیاه پوستان افتتاح کردند؛ آموزشگاهی که نخستین نمونه در نوع خود در جنوب جورجیا به شمار می رفت. از دانشجویانی که خواهان ورود به این موسسه بودند آزمون هایی در زمینه زبان انگلیسی، ریاضیات و جغرافیا گرفته می شد و طی دوره تحصیلی خود همه آموزش های لازم در زمینه آناتومی، فیزیولوژی، بهداشت، درمان و... را دریافت می کردند.

پس از پایان اولین دوره تحصیلی این آموزشگاه شوهر مک کین تصمیم گرفت به آفریقا بازگردد و آن دو از طریق نیویورک راهی آن کشور شدند؛ جایی که نخستین بیمارستان آن کشور که دارای داروخانه و یک آموزشگاه پرستاری بود را در مونروویا تاسیس کردند. آن دو در 1896 به ساوانا بازگشتند و بیمارستانی برای زنان و کودکان تاسیس کردند. در 1909 آلیس و شوهرش به بوستون رفتند تا امکانات آموزشی بهتری در اختیار فرزندانشان قرار بگیرد. مک کین پس از مرگ شوهر در 1912، کار طبابت خود را ادامه داد و به فعالیت های سیاسی و نوشتن هم روی آورد. او از حامیان جنبش حق رای زنان در آمریکا بود و به عضویت انجمن ملی پیشرفت رنگین پوستان درآمد. او همچنین مجموعه شعری به نام «برگ های شبدر» در 1914 منتشر کرد. آلیس مک کین در ششم مارس 1948 چشم از جهان فروبست.

نلسون، موسس «کانزاس سیتی استار»

ویلیام راک هیل نلسون (William Rockhill Nelson) بازرگان آمریکایی فعال در حوزه املاک و ساخت و ساز و از موسسان روزنامه «کانزاس سیتی استار» در کانزاس میسوری بود. او دارایی و خانه شخصی خود را برای تاسیس موزه هنر نلسون آتکینز هدیه کرد. نلسون در هفت مارس 1841 در فورت وین ایندیانا به دنیا آمد. پدرش ایزاک نلسون برای مدتی کوتاه مالک روزنامه «سنتینل» بود و پدربزرگ مادریش، ویلیام راک هیل، کشاورز و سیاستمداری برجسته در فورت وین به شمار می رفت. نلسون در 15 سالگی وارد دانشگاه نوتردام شد و در 1862 به وکالت روی آورد. او از مدیران کمپین انتخاباتی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری بود و از نامزدی ساموئل جی. تیلدن حمایت می کرد. وی بعدتر فروشگاهی در ساوانای جورجیا دایر کرد اما ورشکسته شد.

نلسون پس از آن در 1879 همراه با ساموئل مورس روزنامه سنتینل را در دست گرفت اما سه سال بعد آن دو به کانزاس سیتی رفته و نشریه استار را تاسیس کردند. در این زمان سه روزنامه دیگر در آن شهر به نام های ایونینگ میل، کانزاس سیتی تایمز و کانزاس سیتی ژورنال منتشر می شدند. نلسون به مدت چند ماه منحصرا مالکیت استار را در اختیار داشت.

راهبرد تجاری نلسون در «استار» ارائه حق اشتراک های ارزان بود و بر آن بود تا از منظر سیاسی استار روزنامه ای مستقل باقی بماند و بتواند با همه طرف ها کار کند. در 1882 «کانزاس سیتی ایونینگ میل» و حق استفاده از نام آسوشیتد پرس را خرید و در 1890 شروع به انتشار هفته نامه «کانزاس سیتی استار» کرد. در 1901 تایمز کانزاس سیتی را نیز خرید و نام آن را به «مورنینگ کانزاس سیتی استار» تغییر داد.  نلسون علاوه بر فعالیت مطبوعاتی، مزرعه ای وسیع در جنوب کانزاس تاسیس کرد و کاخی مجلل با نام اوکا هال برای خود در آنجا ساخت. او همچنین مالک مزرعه ای به وسعت بیش از 9 کیلومتر مربع در گرین ولی میسوری بود.  پس از مرگ همسر و دخترش به خواست نلسون عمارت اوکا هیل تخریب شد تا به جای آن موزه نلسون-آتکینز ساخته شود. ویلیام راک هیل نلسون در آوریل 1915 درگذشت.