آرشیو دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰، شماره ۷۶۶۳
پایداری
۱۱

یک عکس یک خاطره

دعا کنید به شهادت برسم که مشتاق شهادتم

محمدباقر نیکخواه (پیشکسوت دفاع مقدس)

روز 19 تا 21 خرداد 1360 در سالن سینما ساحل، جنب هتل فجر روبه روی کارون مراسمی با عنوان همایش جنگ و جهاد با هماهنگی و مسئولیت اینجانب - مسئول تبلیغات جبهه و جنگ - برگزار شد.برای این مراسم از آیت الله دکترسیدمحمد حسینی بهشتی، حجت الاسلام محمد منتظری و محمدعلی رجایی نخست وزیر نیز دعوت به عمل آمده بود که عبدالله جاسبی معاون به جای شهید رجایی در این همایش حاضر شد. این همایش با هماهنگی علی شمخانی فرمانده وقت سپاه خوزستان، محمد غرضی استاندار وقت خوزستان، غلامرضا فروزش ریاست جهاد سازندگی و معاونین ایشان و حضور آیت الله شفیعی از روحانیون تراز اول استان و آیت الله جزایری امام جمعه اهواز برگزار شد.

در این همایش که در نوع خود بی نظیر بود و سه روز به طول انجامید، مردم و مسئولان و رزمندگان بسیاری توفیق زیارت شهید مظلوم آیت الله بهشتی را از نزدیک یافتند که هریک خاطره ای از سفر ایشان به مناطق جنگی به یاد دارند. با اتمام همایش که زیر بمباران های گسترده عراق صورت گرفت، روز 22 خرداد سال 1360، شهید بهشتی به همراه جمعی از برادران تبلیغات جبهه و جنگ از جمله اینجانب ابتدا به مسجد بهشت شهدا و از آنجا به منطقه عملیاتی انرژی اتمی دارخوین رفتیم و شهید بهشتی با فرماندهان آن محورشهید حسین خرازی، سیدرحیم صفوی، شهید حجت الاسلام ردانی پور، شهید محمد سلیمانی مسئول تبلیغات منطقه و سایر فرماندهان و رزمندگان اصفهانی ملاقات نمودند. آن ایام با عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا نیروهای آماده عملیات «فرمانده کل قوا خمینی، روح خدا» که فردای آن روز 23 خرداد انجام گرفت، بودند. در پایان دیدار آیت الله بهشتی را برای بدرقه به فرودگاه اهواز بردیم که به محض سوار شدن ایشان به هواپیما وضعیت قرمز شد.

ناچار ایشان را از هواپیما پیاده کردیم. شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی آنجا خطاب به جمع ما گفتند: «دعا کنید به شهادت برسم که مشتاق شهادت هستم». روز بعد شهید محمد منتظری را به منطقه عملیاتی شادگان ، آبادان و ماهشهر بردیم ، برای دیدار با فرماندهان و رزمندگان ، ایشان آنجا برای آنها سخنرانی نمودند و فردای آن روز به تهران برگشتند.