آرشیو دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰، شماره ۷۶۶۹
جهان
۴
همسایگان

طالبان در آستانه تصرف بدخشان

مقام های افغانستان اعلام کردند، با عقب نشینی نیروهای افغان، نیروهای طالبان توانسته اند کنترل مناطق بیشتری را در شمال این کشور به دست بگیرند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته امنیت ملی دولت تاجیکستان در بیانیه ای اعلام کرد، بیش از 300 پرسنل نظامی ارتش افغانستان از ولایت بدخشان خارج شده اند، چون نیروهای طالبان به سمت مرز این کشور پیشروی داشته اند. از اواسط آوریل سال جاری میلادی که جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا اعلام کرد به جنگ افغانستان پایان می دهد، طالبان مناطقی از این کشور را به کنترل خود درآورده است. اما دستاوردهای مهم این شبه نظامیان در شمال این کشور بوده که پایگاه قدیمی جنگ سالاران متحد امریکا است که در 2001 به واشنگتن در شکست طالبان کمک کردند. طالبان در 48 ساعت گذشته توانسته 19 شهرستان را در افغانستان به کنترل خود درآورد.

فراخوان احمد مسعود

در همین حال خبرها حاکی از آن است، احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان که در روزهای گذشته دیدارهای جداگانه ای با شماری از رهبران جهادی و مقاومت گران این کشور به ویژه مجاهدین پنجشیر را دور از دسترس رسانه ها آغاز کرده است، تلاش دارد که با یک دیدگاه و انسجام واحد تحت عنوان «مقاومت دوم» در برابر طالبان ایستادگی کند.احمد مسعود، از تمام افسران و نظامی ها این کشور خواسته است که به هر دلیلی که از وظایفشان برکنار شده اند با حفظ رتبه نظامی شان به جبهه مقاومت ملی که او ایجاد کرده است همراه شوند.