آرشیو یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰، شماره ۴۰۴۸
جهان
۸

استراتژی صادراتی جدید امارات، علت اختلاف با عربستان

فروش بیشتر نفت خام در دستور کار

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا از استراتژی جدید ابوظبی که موجب اختلاف با عربستان درباره افزایش تدریجی تولید نفت شده،  پرده برداشت. 

به گفته افراد آگاه، امارات راهبرد جدیدی درباره صادرات نفت در پیش گرفته است که بر فروش بیشترین میزان ممکن از نفت خام، پیش از کاهش تقاضای طلای سیاه تاکید دارد. امارات بزرگ ترین ذخایر نفتی استفاده نشده در جهان را در اختیار دارد و راهبرد جدید این کشور، نقطه عطفی مهم در سیاست نفتی یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه به شمار می رود.

طرح مذکور بر افزایش تولید نفت به مقدار 400 هزار بشکه در روز از اول ماه آگوست آتی تا دسامبر تصریح دارد تا اینکه میزان افزایش تولید نفت تا پایان سال جاری به صورت تدریجی به مقدار یک میلیون بشکه در روز بیشتر شود. این طرح با راهبرد کلی اوپک پلاس از ماه می که بر افزایش تدریجی تولید نفت پس از کاهش شدید تفاضا به هنگام شیوع اپیدمی کرونا استوار است،  همخوانی دارد.

این راهبرد تا حد زیادی با موفقیت همراه بود و توانست قیمت هر بشکه نفت را به 75 دلار برساند؛ موضوعی که از شیوع کرونا بی سابقه بوده است. «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان، پیش تر از امارات خواسته بود برای دستیابی به توافقی برای تولید نفت، از مواضع خود عقب نشینی کرده و عقلانیت پیشه کند.

در همین زمینه فردی آگاه از راهبرد جدید امارات به این روزنامه آمریکایی گفت: اکنون زمان افزایش سود حاصل از فروش نفت برای کشور است؛ زیرا قیمت ها اکنون بالاست. او گفت: هدف از افزایش تولید، به دست آوردن درآمدهای بیشتر برای تنوع بخشی به اقتصاد و سرمایه گذاری در انرژی های جدید است؛ همچنین افزایش درآمدهای جدید امری بسیار بااهمیت در سایه تداوم اپیدمی کرونا است. 

منبع یادشده در پایان گفت: امارات اکنون خواهان صادرات و فروش حداکثری نفت است؛ چرا که اکنون تقاضا و قیمت نفت بالاست و درآمدهای مازاد نفتی می تواند به پایان دادن به وابستگی اقتصاد به نفت کمک کند.