آرشیو یکشنبه ۲۸‌شهریور ۱۴۰۰، شماره ۵۲۶۹
صنعت و معدن
۳

بررسی امکان پلاک‏‏ گذاری ماشین‏‏ آلات کشاورزی در مبدا

دنیای اقتصاد : در نشست اخیر کمیته حمایت از کسب و کار موضوع شماره گذاری ماشین آلات کشاورزی در مبدل مورد بررسی قرار گرفت. اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماشین ها و ادوات کشاورزی ایران معتقدند طبق قانون، تراکتور و سایر ادوات کشاورزی جزو خودرو محسوب نمی شوند و نباید مبدا شماره گذاری تلقی شوند. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران در این نشست که نمایندگانی از پلیس راهور ناجا، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماشین ها و ادوات کشاورزی ایران حضور داشتند، مقرر شد دبیرخانه کمیته از معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره صحت تفسیر آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب 1384 از قانون درباره خودرو بودن تراکتور و سایر اداوات، استعلام بگیرد.

از سویی اگر قرار باشد شماره گذاری انواع ماشین آلات کشاورزی در مبدا صورت نگیرد باید راهکار دقیق و مشخصی برای این مساله ارائه داد؛ به هر حال قابلیت ردیابی این ادوات باید دیده شود. بنابراین قرار شد اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماشین ها و ادوات کشاورزی ایران پیشنهاد عملی خود را درباره شیوه شماره گذاری ارائه دهد.

در تشریح این مساله محسن عامری، مدیر دبیرخانه کمیته حمیات از کسب و کار با تاکید بر اهمیت شماره گذاری تراکتور و سایر ماشین آلات کشاورزی به منظور قابلیت ردیابی آن و ساماندهی این بازار گفت: مشکل موجود مربوط به پلاک گذاری نیست بلکه شیوه پلاک گذاری مورد توجه است. در حال حاضر 200 هزار تراکتور هنوز پلاک گذاری نشده اند و باید علت آن ریشه یابی شود. شاید مشکلاتی در این بین وجود دارد که بر اساس آن، تولیدکنندگان نمی توانند مجوز استاندارد را بگیرند و به عنوان مبدا پلاک گذاری عمل کنند.  بر اساس اظهارات او در این نشست دنبال مدیریت سوخت و ساماندهی ناوگان ادوات و ماشین آلات کشاورزی هستیم، به گونه ای که تولیدکنندگان کوچک هم امکان رقابت و تولید داشته باشند.