آرشیو شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰، شماره ۲۲۸۹۹
صفحه آخر (جهان)
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

آمریکا

رویترز: «کوین اوکانر»، پزشک کاخ سفید با انتشار گزارشی از روند درمانی «جو بایدن» گفته زائده ای که هفته گذشته در طول کولونوسکوپی بایدن برداشته شد، یک غده خوش خیم با رشد آرام بود، اما اعتقاد بر این است که یک ضایعه پیش سرطانی است که در حال حاضر هیچ اقدام دیگری برای آن لازم نیست. پولیپ خوش خیم 3 میلی متری از روده بایدن برداشته شد. اکنون رئیس جمهور نیازی به مداخله بیشتر ندارد، در این مورد توصیه می شود «معاینات معمول» را انجام دهد.

اتیوپی

الجزیره: گزارش های میدانی حاکی از آن است که درگیری ها میان نیروهای فدرال اتیوپی و اقلیم تیگرای تشدید شده و نخست وزیر این کشور هم خود را به خط مقدم درگیری رسانده و مستقیما فرماندهی درگیری ها را برعهده گرفته است. این درگیری ها در چهار جبهه ادامه دارد و نیروهای فدرال برای تحکیم پایگاه ها و مقابله با تلاش های نیروهای مسلح جبهه تیگرای برای نفوذ بیشتر، تجهیزات نظامی فرستاده است. خطر سقوط دولت اتیوپی به دست شبه نظامیان، مثل افغانستان وجود دارد.

تایوان

فارس: علی رغم هشدارهای صریح دولت چین به کشورهای غربی برای دامن نزدن به احساسات جدایی طلبانه در این جزیره، باز هم یک هیئت آمریکایی به این کشور سفر کرد. هیئتی از کنگره آمریکا روز جمعه به تایوان رفت و در دیدار با رئیس جمهور این کشور «تسای اینگ ون»، از این جزیره به عنوان «نیروی خیر» در جهان تمجید کرد و گفت که در دوران ریاست وی روابط با آمریکا پربارتر از چندین دهه گذشته بود. این سفر در حالی است که «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین با بیان اینکه هیچ جایی برای سازش در مورد تایوان [و اینکه جزئی از چین واحد است] وجود ندارد، تاکید کرد واشنگتن نباید در این موضوع توهم داشته باشد.

انگلیس

ایسنا: در ادامه اقدامات خصمانه غرب علیه مقاومت -که در راستای حمایت از صهیونیست ها صورت می گیرد-، دولت انگلیس پس از اقدام اخیرش مبنی بر «تروریستی» خواندن حماس، این بار در حال بررسی بازداشت اعضای این جنبش است. در حال حاضر برخی از افراد و سازمان ها در انگلیس تحت نظر هستند و انتقال از مرحله اعلام حماس به عنوان یک سازمان «تروریستی» به مرحله انجام اقدامات عملی در گرو رویکرد نخست وزیر انگلیس است.