آرشیو یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰، شماره ۷۸۱۴
جهان
۴

حمله مرگبار جنگنده های متجاوز یمنی به مواضع خودی

گروه جهان: جنگنده های ائتلاف سعودی با حمله اشتباهی به مواضع عربستان در یمن دست کم 12 نظامی خودی را به کشتن دادند.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، در این حمله که پنجشنبه گذشته در استان «شبوه» اتفاق افتاد، 8 نظامی یمن نیز مجروح شده اند. منابع رسمی یمن این آمار را تایید کردند اما عربستان سعودی از واکنش در این باره خودداری کرد. در عین حال «ترکی المالکی»، سخنگوی ائتلاف نیز تماس های پی در پی رسانه ها را بی جواب گذاشت و حاضر به توضیح جزئیات این اشتباه مرگبار نشد.

به گفته شماری از ساکنان محلی این استان، در صحنه این بمباران، علاوه بر اجساد سوخته، سه خودروی منهدم شده نظامی و بسیاری از تسلیحات پیشرفته نیز تخریب شده بودند.

این حمله اشتباهی در حالی رخ داده است که در چند ماه گذشته با پیشروی های ارتش یمن و نیروهای مردمی در استان های مارب و حدیده، ائتلاف سعودی بر شدت حملات هوایی خود در صنعا افزوده است و همچنان با وجود تقویت فشارهای بین المللی برای پایان جنگ در یمن، بر حملات خود ادامه می دهد.

یمن از سال 2014 مورد حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی قرار گرفت و در فاصله چند سال این نبرد به هولناک ترین بحران بشری جهان بدل شد.

به نوشته «گاردین»، سازمان ملل در آغاز سال جدید میلادی در بیانیه ای، شمار غیرنظامیان کشته شده یمنی در 7 سال جنگ را 377 هزار نفر عنوان کرده است که بسیاری از آنها از شدت فقر و گرسنگی تسلیم مرگ شده اند. آغاز سال 2021 در حالی تلاش های جامعه بین المللی برای پایان این جنگ را شدت بخشید که «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا با وعده سلب حمایت از ائتلاف سعودی به کاخ سفید وارد شد اما چند ماه بعد این امید نیز با افشای قرارداد نظامی 500 میلیون دلاری واشنگتن و ریاض رنگ باخت. صندوق غذای سازمان ملل در آخرین آمار خود در حالی نسبت به فقر مطلق 16 میلیون نفر و آوارگی چهار میلیون یمنی هشدار داد که این شرایط یمن را فقیرترین کشور منطقه خواهد کرد.