آرشیو یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۷۸۳۷
اقتصادی
۵
یادداشت

واکنش مثبت بازار به نامه 5 بندی

مجتبی دیبا (کارشناس بازار سرمایه)

بازار سرمایه ایران از مدت ها پیش منتظر دستورالعمل هایی بود که بتواند خود را احیا کند. این مهم در نامه معاون اول رئیس جمهور و 5 بند ابلاغ شده در خصوص وضعیت این بازار خود را نشان داد. به تعبیر دیگر می توان گفت با توجه به ارزندگی بازار سرمایه این روزها بهترین زمان برای ابلاغ چنین برنامه هایی بود که البته بازار هم واکنش خوبی نشان داد. اصولا چنین حمایت هایی از بازار قطعا در کوتاه مدت اثرگذار خواهد بود و برای آنکه در بلندمدت هم قابل دفاع باشد به چگونگی کیفیت اجرای بندهای ابلاغ شده بستگی دارد.

5 بند مطرح شده بیشتر از جنبه ساختار بودجه سال آینده قابل بررسی است. همچنین سیگنال نادرستی که به واسطه قیمت گذاری دستوری به بازار داده می شد با این نامه لغو و انسجام را به بازار برگرداند. این در حالی است که متاسفانه در گذشته حمایت های مقطعی از بازار انجام می شد که عملا کارکرد حمایت نداشت و همین موضوع سبب ترس بازار شده بود. البته اساس حرکت بازار سرمایه برپایه سیاست های کلان دولت است که می بایست به گونه ای عمل کند که هم چشم انداز سیاست های کنترل تورم روشن و قابل تحقق باشد و هم اینکه تفکری که بازار سرمایه را تورم زا می داند تعدیل کند.

در جمع بندی نهایی باید گفت این بازار نیاز به بلوغ دارد و باید از سیاستگذاری ها و قوانین با چشم انداز حداقل 5 ساله برخوردار شود. به طور مثال حداقل قیمت گذاری حامل های انرژی در این بازه زمانی ثابت بماند. اتفاقی که سبب جذب سرمایه گذار و سپس هدایت جریان نقدینگی به بازار سرمایه می شود. در کل چشم انداز بازار سرمایه روشن است. در دو روز کاری اخیر درست است که خریدار جدی وارد بازار سرمایه نشد اما فروشنده ای هم وجود نداشته است و به بیان دیگر می توان گفت بازار به صورت میکرونی تغییر مسیر داده است. اگر طی روزهای آینده حجم معاملات به سطحی برسد که خریداران این نقطه را برای ورود مناسب بدانند انتظار می رود بازار تا انتهای بهمن سطوح حمایتی فعلی خود را حفظ و آرام آرام تا انتهای سال و سال آینده در مسیر رشد قرار بگیرد.