آرشیو شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، شماره ۵۴۷۰
خبر
۲

دیپلمات

مادورو در تهران

ایرنا : نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در سفری رسمی و در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران وارد شد. سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران به دعوت رسمی ابراهیم رئیسی انجام ‏‏ می شود و بر اساس اعلام مدیرکل روابط‏‏ عمومی ریاست‏‏ جمهوری دو روزه خواهد بود. استقبال رسمی در مجموعه سعدآباد، دیدار و گفت‏‏ وگو با رئیس جمهور و برگزاری نشست مشترک هیات‏‏ های عالی‏‏ رتبه دو کشور، از جمله برنامه‏‏ های سفر مادورو به تهران است.

دعوت نخست‏‏ وزیر هند از رئیسی

ایسنا : در دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با نارندرا مودی، نخست وزیر هند، مودی در پاسخ به دعوت رئیس جمهور کشورمان از وی جهت سفر به جمهوری اسلامی ایران، با استقبال از این سفر، متقابلا از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از هند دعوت کرد. همچنین نخست وزیر هند اعلام کرد، کشورش برای تحرک بخشیدن به همکاری‏‏ ها با ایران به ویژه در رابطه با خطوط مواصلاتی آمادگی دارد. امیرعبداللهیان نیز با اشاره به گفت وگوهای انجام شده در سفر جاری خود با مقامات هندی، برهمسویی و هم نظری موجود در گفت وگوها تاکید کرده و زمینه های مختلف همکاری های دو کشور ایران و هند را بر شمرد.

توافقات جدید تهران و اسلام آباد

ایسنا : سیدمحمدعلی حسینی، سفیر ایران در اسلام‏‏ آباد، از دیدار و گفت‏‏ وگوی خود با شهباز شریف نخست‏‏ وزیر پاکستان، با محوریت موضوع همکاری‏‏ های اقتصادی بین دو کشور خبر داد. وی در صفحه اینستاگرامش در این رابطه نوشت: «ضرورت تلاش ایران و پاکستان برای فعال‏‏ سازی کمیته‏‏ ها و کمیسیون‏‏ های مشترک از جمله کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیسیون مشترک کنسولی، کمیته بانکی و سازوکار تهاتر میان دو کشور، ارائه گزارشی از آخرین وضعیت گذرگاه‏‏ های جدید مرزی و نیز روند احداث بازارچه‏‏ های مرزی جدید و ضرورت تجهیز گذرگاه‏‏ های مرزی، ضرورت استفاده از پتانسیل گسترده موجود در زمینه همکاری‏‏ های تجاری و اقتصادی با غلبه بر موانع و بررسی راه‏‏ های جدید همکاری و تاکید طرفین بر نهایی شدن هر چه سریع‏‏ تر پروژه برق پلان - گوادر که ظرفیت صادرات برق ایران به پاکستان را به طور محسوس افزایش می دهد، از محورهای گفت‏‏ وگو در این دیدار بود.»