آرشیو پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، شماره ۷۹۳۳
سیاسی
۵
ذره بین

سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار محور گفت وگوی صفری با مقامات هندی

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در سفر به هند، ضمن انجام ملاقات های متعدد با مسئولان ارشد اقتصادی این کشور و بررسی برخی موانع و چالش های موجود در همکاری های اقتصادی، راهکارهای توسعه روابط و زمینه های همکاری بین دو کشور و شرکت های بخش خصوصی را مورد ارزیابی قرار داد.

معاون دیپلماسی اقتصادی دوشنبه گذشته با هدف پیگیری گفت وگوها و پیشبرد دستورکار روابط دو کشور با تاکید بر بخش های اقتصادی و تجاری، عازم هند شد. او در این سفر دو روزه با برخی وزرا، معاونان و مسئولان دستگاه های مهم اقتصادی هند و نیز شرکت های فعال در زمینه های اقتصادی، تجاری، فناوری، ترابری، صنعتی و انرژی دیدار و گفت وگو کرد.

«دامو راوی»، معاون اقتصادی وزیر خارجه هند در دیدار معاون اقتصادی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به تاکید روسای دو دولت برای تقویت همکاری ها و نیز سفر اخیر وزیر خارجه که بستر مناسبی را برای این امر فراهم کرده، دیدارهای صفری و هیات همراه در هند را بسیار خوب ارزیابی کرد و با تاکید بر همکاری های ترانزیتی و ظرفیت های فراوان در این عرصه اظهار داشت: قادر هستیم با تداوم همکاری ها و رایزنی ها، مشکلات موجود را برطرف کرده و تجارت دو کشور را به شکل شایان توجهی ارتقا بخشیم.

صفری نیز به گفت وگوهای سازنده و مثبت دو طرف در زمینه حمل و نقل و همکاری های بندری، مالی، کشاورزی و غیره اشاره کرد و با دعوت متقابل از همتای هندی برای سفر به ایران، ابراز امیدواری کرد تا شاهد تحقق ظرفیت های همکاری و به ثمر رسیدن مذاکرات دو طرف طی دیدارها و تبادلات جاری هیات ها باشیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ایران همچنین در ملاقات با وزیر و معاون وزیر کشتیرانی هند در خصوص همکاری های بندری و روند توسعه چابهار گفت وگو و بر ضرورت تسریع در انجام تعهدات طرف هندی برای راه اندازی تجهیزات نصب شده در بندر شهید بهشتی چابهار تاکید کرد.

تلاش طرفین برای افزایش جابه جایی بار از مسیر چابهار، سرمایه گذاری شرکت های هندی در منطقه آزاد چابهار، تعیین تکلیف قراردادهای بلندمدت و موقت فیمابین در این بندر، از دیگر محورهای مذاکرات طرفین بود.