آرشیو سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، شماره ۷۹۳۷
زیست بوم
۱۷

هجوم «پالونیا» به گلستان

شماری از کارشناسان گلستانی کاشت درخت پالونیا، گونه ای مهاجم و وارداتی و آب بر در این استان که با مشکل جدی کم آبی و خشکسالی مواجه است، مناسب نمی دانند و معتقدند وجود آن طبیعت منطقه اعم از مزارع، باغ ها و عرصه های جنگلی را به مخاطره می اندازد.پالونیا (Paulownia) از درختان بومی کشور چین است که چوب و تنه آن در صنایع مختلف (صنعت مبلمان، تخته لایه، کبریت و کاغذ و کارتن حتی هواپیما و گلایدر و ادوات موسیقی) و برگ ها و گل آذین این درخت هم در تولید کمپوست و تغذیه دام استفاده می شود ولی جزو گونه های مهاجم و آب بر محسوب می شود.

علی اصغر نیکویی رئیس اداره جنگلکاری، پارک و ذخیره گاه های جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفت و گو با ایرنا، گفت: نهال پالونیا ظرف سه سال به مرحله برداشت چوب می رسد و به خاطر قیمت بالای چوب آن نسبت به بهترین درخت گونه جنگلی «راش»، گرایش به کاشت آن به صورت خودسرانه در منطقه وجود دارد.

او گفت: اکنون برخی بدون گرفتن مشاوره از کارشناسان اداره کل، اقدام به کاشت آن در مزارع خود برای جایگزینی شالی و توتون کرده یا در دست اقدام دارند که به این عده توصیه می شود به خاطر آب بری پرورش نسبت به کشت شالی و وجود مشکل کم آبی و خشکسالی در منطقه خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اداره کل پیشنهاد کاشت گونه های صنوبر و اکالیپتوس را به علاقه مندان به زراعت چوب در منطقه می دهد چون زراعت این گونه ها کار کارشناسی شده و در مناطق مستعد استان می تواند ضمن مدیریت مصرف آب زراعی، درآمدی چند برابر تولید شالی در منطقه جنوبی بعد از 5 یا 6 سال عاید بهره بردار شود.

نیکویی گفت: این اداره کل 85 هکتار مزرعه تولید نهال در اختیار دارد و با توجه به سیاست سازمان جنگل ها و مراتع برای تولید گونه پالونیا و کاشت آن به عنوان زراعت ورود نمی کند.

به گفته او بخش خصوصی به صورت انفرادی به کشت پالونیا اقدام کرده است.

کاشت این گونه در نزدیکی جنگل های هیرکانی منطقه طبق دستور سازمان جنگل ها به خاطر رشد سریع و ریشه دوانی آن ممنوع است و نباید صورت گیرد.