آرشیو چهار‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۱، شماره ۵۴۸۰
بانک و بیمه
۲۸

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد: مسیر توسعه صندوق های پژوهش و فناوری

دنیای اقتصاد : رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره توانمندی های زیست بوم نوآوری در جهت تامین نیازهای دستگاه های دولتی گفت: به نظر می رسد مهم ترین بخش در بحث رفع نیاز فناورانه دستگاه ها وجود فرآیندی است که بتواند نیازهای یک دستگاه را به درستی تعریف کند. این مساله می تواند در فراهم آوردن فناوری های مورد نیاز راهگشا باشد.

علی وحدت در جلسه امضای تفاهم نامه دیوان محاسبات کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره همکاری های دیوان محاسبات با زیست بوم فناوری و نوآوری کشور گفت: دیوان محاسبات در بسیاری از جهات راهنمایی های قانونی بسیاری به صندوق نوآوری ارائه داده است. وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که در بسیاری حوزه ها شرکت های دانش بنیان تجمع بسیار خوبی از دانش را فراهم آورده اند که نیاز  است دیوان محاسبات نیز از آنها اطلاع یابد. در این جلسه رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از توسعه کمی و کیفی صندوق های پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: تکلیف صندوق های پژوهش و فناوری در قانون رفع موانع تولید روشن و گفته شده که نهادهای تامین مالی غیر دولتی در حوزه فناوری اند.

امروز باید این نکته را یادآوری کنم که این بخش تقویت بسیار جدی شده تا جایی که میزان سرمایه تمام صندوق های پژوهش و فناوری در سطح کشور از 80 میلیارد به هزار و 100 میلیارد تومان رسیده و اکنون این صندوق ها خدمات گسترده و متنوعی به شرکت های دانش بنیان در استان ها ارائه می دهند. وی افزود: به نظر می رسد مهم ترین بخش در بحث رفع نیاز فناورانه دستگاه ها وجود فرآیندی است که بتواند نیازهای یک دستگاه را به درستی تعریف کند. این مساله می تواند در فراهم آوردن فناوری های مورد نیاز راهگشا باشد. برای مثال امروز ما در کشور در زمینه هوش مصنوعی هیچ محدودیت فنی نداریم. اکنون آن دسته دستگاه هایی توانستند در این زمینه از توانمندی های شرکت های دانش بنیان در کشور بهره برداری کنند که ترجمه دقیق تری از نیازهای خود عرضه کرده اند. بی گمان دیوان محاسبات نیز با ارائه موشکافانه خود و با بهره گیری از توانایی های زیست بوم نوآوری در کشور می تواند تحول بنیادینی در فرآیندهای خود آغاز کند.