آرشیو سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱، شماره ۷۹۴۳
سیاسی
۵

وزیر امور خارجه راهی ترکیه شد

عزم تهران و آنکارا بر تقویت همکاری های دو جانبه

گروه سیاسی:  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز گذشته بنا به دعوت «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه در راس هیاتی راهی آنکارا شد و مورد استقبال همتای خود در این کشور قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان در جریان این دیدار از تمرکز دو کشور در خصوص برنامه جامع همکاری های بلندمدت خبر داد. 

وی همچنین در این دیدار با اردوغان نیز به مذاکره خواهد نشست. موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی از محورهای در دستور کار دو طرف خواهد بود.

سفر امیرعبداللهیان به آنکارا که برای نخستین بار از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم صورت می گیرد، در حالی اهمیت می یابد که ایران و ترکیه در روند همگرایی علاوه بر مسائل دوجانبه، پرونده های همکاری در منطقه را همچنان در دستور کار دارند. اگرچه مناسبات تهران و آنکارا در سال های گذشته و در سطح منطقه ای با مجموعه ای از بحران های متعدد رو به رو بوده اما روند همگرایی دو کشور زیر سایه منافع مشترک و سیاست همسایگی از چنان اهمیتی برخوردار است که بروز تحولات پرشتاب و اختلاف دیدگاه دو کشور در پاره ای از موارد، سبب نشده تا دو طرف ذیل یک همکاری نزدیک در جست وجوی یافتن راهکار حل این بحران ها نباشند. شاید از این رو بتوان رابطه تهران و آنکارا را از منظر روابط تاریخی دو شریک دانست که در عین همکاری نزدیک، رقابت تنگاتنگی را هم تجربه می کنند.