آرشیو دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱، شماره ۶۲۵۳
سیاسی
۲
یادداشت

تهران و دمشق در مسیر گسترش روابط اقتصادی

دکتر زهره الهیان (نماینده مجلس)

تعاملات جمهوری اسلامی ایران با سوریه از موضوعات مهمی است که مجلس به ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیگیر آن هستند.

همین سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان به سوریه هم از ابعاد مختلف اهمیت فراوان دارد. از این بابت که بعد از فضای جنگ و مبارزه با تروریسم و همچنین موفقیت جبهه مقاومت به فرماندهی سردار سلیمانی، جمهوری اسلامی ایران در روند بازسازی سوریه می تواند نقش مهمی ایفا کند و این تلاش دوجانبه به نفع هر دو کشور است. از سویی دیگر مقامات سوریه به ویژه آقای بشار اسد هم بسیار تمایل دارند که سطح تعاملات با ایران توسعه پیدا کند. 

پبه همین جهت نیاز است که در مسیر تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشور سوریه، موانع برداشته شود و بخش های خصوصی و دولتی و همچنین سایر ظرفیت های کشور در مسیر بازسازی این کشور فعال شود. 

طبعا استمرار این روند می تواند منافع اقتصادی زیادی برای ایران داشته باشد. تقویت روابط با سوریه علاوه بر حوزه اقتصاد، در بخش تامین امنیت هم حائزاهمیت است. از این رو، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در جلساتی که با وزیر خارجه کشورمان داشتند، موضوع تقویت روابط با سوریه را مورد تاکید ویژه قرار دادند. 

در عین حال باید توجه داشت که حصول نتیجه در مسیر توسعه روابط اقتصادی با سوریه در سایه رفع موانع مسیر خواهد شد. به هر صورت در حوزه هایی مثل مسیر هوایی همچنان نیازمند تلاش بیشتر هستیم. 

موضوع دیگر بحث مسیر ترانزیتی بوکمال است که از اهمیت حیاتی برخوردار است و در شرایطی که امنیت و آرامش نسبی به سوریه بازگشته، باید اهتمام ویژه نسبت به فعال شدن این مسیر تجاری مهم صورت گیرد تا ترانزیت کالا از این گذرگاه بدون مشکل انجام شود. 

از دیگر نکات مهم در روند گسترش روابط دولت ها و ملت های ایران و سوریه، برقراری شرایط مناسب در مسیر گردشگری و همچنین گردشگری مذهبی و زیارتی است، لذا باید این امکان را فراهم کرد که پروازهای منظمی بین تهران و دمشق برقرار شود تا گردشگران و زائران ایرانی در سفر به سوریه از تسهیلات لازم برخوردار شوند و همچنین مردم سوریه هم امکان مناسبی برای سفر به ایران داشته باشند.