آرشیو دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱، شماره ۶۲۵۳
ایران
۱۴
ایران ما

زخمی که زلزله بر دل بادگیرها نشاند

فاطمه مرادزاده

زلزله که می آید و عزم ویران کردن دارد، کاری ندارد که خانه های شهری و روستایی و فقرا و ثروتمندان را خراب می کند یا آثار و بناهای تاریخی را می تکاند و فرو می ریزد. لرزه، تکان هایش اما بیشتر ته دل بناهای تاریخی آن هم بناهای سست و مرمت نشده را خالی می کند.

بامداد روز شنبه هم که زمین در هرمزگان لرزید، شرایط همین بود و بنای رحم کردن به کسی را نداشت و تکاند هرچه تکاندنی بود؛ از تاریخ این استان ساحلی گرفته تا سقف و دل شهروندانش که در آرامش خواب ناز بامدادی بودند. گرچه آمار سقف های فروریخته در مناطق غربی هرمزگان بی شمار است و تعداد مجروحان ده ها نفر اما تا لحظه ثبت این خبر، تعداد فوتی ها به تعداد انگشتان یک دست اعلام شده است. درخصوص میزان ویرانی بناها و آثار تاریخی فرهنگی هرمزگان اما هنوز برآوردهای دقیقی صورت نگرفته، گرچه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان یک روز پس از وقوع حادثه گفت که زلزله و پس لرزه های آن به 50 بادگیر روستای تاریخی لافت خسارت هایی از ریزش و ترک خوردگی وارد کرده و گلدسته مسجد جامع این روستا هم فروریخته است.

سهراب بناوند در عین حال تاکید کرد که کارشناسان میراث فرهنگی و عوامل یگان حفاظت به طور مداوم در حال بررسی شرایط هستند و در صورت دریافت گزارش بیشتری از میزان خسارت ها، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

حالا که زلزله بهانه ای شد تا سری به هرمزگان بزنیم، بد نیست کمی بیشتر با این خطه باستانی آشنا شویم؛ به ویژه با جاذبه های گردشگری اش که بی شمارند. 

هرمزگان یکی از استان های گرم جنوبی کشورمان و تنها استانی است که خطوط مرزهای گسترده جنوبی آن به سواحل آبی دو دریای عمان و خلیج فارس تکیه داده است و تا دلتان بخواهد جزیره دارد. 14 جزیره که نام سه جزیره قشم و کیش و هرمز آن به لحاظ گردشگری و نام سه جزیره ابوموسی و تنب کوچک و بزرگ آن از منظر سیاسی تقریبا به گوش همه ما ایرانی ها رسیده، حتی اگر تاکنون به این جزایر سفر نکرده باشیم. جالب تر این که بدانید هرکدام از جزایر کیش ، قشم و هرمز آن به سبب برخورداری از جاذبه های پرشمار طبیعی ، تاریخی و تفریحی، به تنهایی می توانند در زمره قطب بزرگ گردشگری کشور به شمار آیند و جاذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری باشند؛ کما این که هم اکنون هم کمابیش این گونه اند. تا یادمان نرفته، بگوییم رایزنی ها و اقدامات بسیاری صورت گرفته تا جزایر کیش و قشم میزبان تماشاگران جام جهانی 2022 قطر باشند. زیبایی های هرمزگان اما تنها به این 14 جزیره ختم نمی شود و این استان یکی از باقدمت ترین بخش های سرزمین مان است و مملو از آثار و بناهای تاریخی و طبیعی که در مناطق شهری و روستایی آن پراکنده اند. قلعه تاریخی پرتغالی ها یکی از این آثار تاریخی است که تقریبا برای همه ما ایرانی ها نامی آشناست. از روستای تاریخی لافت و شهر زیرزمینی کاریز و شهر باستانی حریره و قلعه جنی کیش و خانه های تاریخی هرمزگان که بگذریم، بقیه آثار این استان، جاذبه هایی طبیعی و چشم نوازی هستند که هوش از سر آدمی می برند؛ جاذبه هایی مثل سواحل بکر و نقره ای، جنگل های حرا، دره ستارگان، تنگه چاهکو، غارهای حیرت انگیز و... که لذت تماشای هر کدام شان به تنهایی ارزش سفر کردن به این دیار باستانی را دارد.