آرشیو شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱، شماره ۷۹۵۷
ایران اقتصادی: انرژی
۱۴

خبرخوان

پیشرفت 83 درصدی اجرای طرح آبرسانی غدیر

سخنگوی صنعت آب با اعلام اینکه اجرای طرح آبرسانی غدیر برای تامین آب خوزستان به 83 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، گفت: اجرای طرح میان مدت غدیر سبب خواهدشد مردم خوزستان برای همیشه با خشکسالی و کم آبی خداحافظی کنند. «فیروز قاسم زاده» در گفت وگو با ایرنا، افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم طرح میان مدت غدیر از سوی «علی اکبر محرابیان»وزیر نیرو مطرح شد تا با اجرای آن مشکلات طرح بلندمدت کاهش یابد. قاسم زاده بیان کرد: در طرح غدیر مقرر است برای 26 شهر و یک هزار و 608 روستای استان خوزستان آبرسانی شود. این طرح حداکثر 24 مترمکعب بر ثانیه می تواند آبرسانی داشته باشد که در عمل 465 میلیون مترمکعب ظرفیت آبرسانی اتفاق خواهد افتاد.

قیمت سی ان جی برای مصرف کننده تغییر نمی کند

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت طی اطلاعیه ای با اشاره به اینکه قیمت سی ان جی برای مصرف کننده تغییر نمی کند و همان نرخ قبلی 453 تومان است، اعلام کرد که تعیین قیمت 570 تومان برای هر مترمکعب سی ان جی، به هیچ عنوان به معنای تغییر قیمت برای مصرف کنندگان نیست و صرفا برای نحوه محاسبه کارمزد جایگاه داران اعلام شده است.

مشترکان می توانند گاز مازاد مصرفی خود را در بورس بفروشند

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه با اجرای پروژه کنتورهای هوشمند، مدیریت مصرف توسط مردم اتفاق خواهد افتاد، گفت: اگر مشترکی گاز کمتری مصرف کند، می تواند گاز مازاد را در بورس بفروشد.«مجید چگنی» در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه قیمت گاز در ایران بسیار ارزان است، افزود: قیمت گاز در اروپا مترمکعبی بالای 2 دلار است و حتی در زمان هایی به بالای 4 دلار نیز رسیده، در حالی که قیمت گاز در ایران در بخش خانگی حدود 70 تومان است. معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه زیرساخت های بورس برای عرضه گاز فراهم است، ادامه داد: اگر مشترکی گاز کمتری مصرف کند، می تواند گاز مازاد را در بورس عرضه کند. در این پروژه هر مقداری که مشترکان بتوانند مصرف گاز را ذخیره کنند، می توانند در بازار بورس به قیمت آزاد بفروشند.به گفته چگنی، زمانی که پروژه نصب کنتورهای هوشمند به اتمام برسد یکی از اهداف این است که گاز در بورس انرژی فروخته شود.