آرشیو سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۴۰۱، شماره ۶۲۷۸
گفت و گو
۱۵
راهبرد

همگرایی ایران فرهنگی

ایران فرهنگی رنگین کمانی است از اقوام و رسم ها، زبان و میراث معنوی مشترک و اشتراکات بسیار دیگر که در طول تاریخ بشری همواره در تمدن سازی پیشرو بوده . این داشته ها و ریشه ها برخلاف تمدن های روم، یونان، مصر و... هنوز هم سبزند و تپنده، ازین رو خیزش دوباره و تاثیرگذار ایران فرهنگی دغدغه و خواست همه فرهیختگان ایران دوست است.

راهبرد نوین جام جم در گفت وگو با بزرگان و صاحب نظران، بازشناخت داشته ها، ریشه ها و میراث مشترک معنوی مردم و کشورهای ایران فرهنگی است تا از رهگذر این کوشش، به پیشنهادها و راهکارهایی برای همگرایی بیشتر این قلمرو گسترده برسیم. همچنین راه های احیای داشته های مشترک فرهنگی و تمدنی مان اولویت مهمی است که با ایجاد زمینه های گفت وگو و تعامل میان اقوام و کشورهای ایران فرهنگی، به واقع می توان به تمدن نوین ایرانی اسلامی و ممکن شدنش نزدیک تر شد. چرایی تفکیک سیاسی ایران فرهنگی و کوشش پرهزینه درازمدت استعمار برای ایجاد این تفرقه از دیگر پرسش های مهم است.

از سوی دیگر پرسش از چگونگی استمرار ایران فرهنگی و نبریدن از ریشه های میراث معنوی، فرهنگی و تمدنی مان که همچنان بالنده است، می تواند بسی راهگشا باشد.

زبان فارسی هویت ماست، برانداختن این زبان در شبه قاره هند، قفقاز و آسیای جنوب شرقی، زنگبار و یمن و... یا جداکردنش از متن های بی نظیر و درخشان ادبی با تغییر و دگرسانی الفبا مثلا در تاجیکستان و... پرسش برانگیز است.

 محدود کردن گستره رواج زبان فارسی چقدر و تا چه پایه در ایجاد این فاصله بین اقوام ایران فرهنگی موثر بوده و چگونه می توان (فراتر از برگزاری چند کلاس دانشگاهی زبان و ادب فارسی برای دانشجویان دیگر کشورها) این زبان را رایج کرد و چونان گذشته های پرافتخارش از زبان های جهانی گرداند.امروزه همگرایی و پیوند ما با دیگر اقوام ایران فرهنگی چرا چنین نارسا و کند پیش می رود.

توجه به این مهم که قدرت گرفتن ایران فرهنگی چه دستاوردهایی خواهد داشت، همچنین توجه به این که استعمار و به ویژه صهیونیست ها پیداوپنهان با قدرت گرفتن ایران فرهنگی مقابله کرده اند و بسیاری مسائل دیگر در این گفت وگوها بررسی و پاسخ جویی خواهد شد.