آرشیو یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱، شماره ۵۵۶۰
شرکت ها
۲۵
خبر

عوامل رکود در بازار لوازم خانگی

دنیای اقتصاد : افزایش قیمت لوازم خانگی در سال های اخیر از توان اقتصادی مردم پیشی گرفته و سیر صعودی نرخ ها سبب شده تا بسیاری از خانواده ها قادر به خرید لوازم نو و جدید نباشند. به همین دلیل اوضاع برای مصرف کنندگان و خریداران اصلا خوب نیست و بسیاری از خانواده ها تا مجبور نشوند اصلا به خرید لوازم خانگی جدید فکر نمی کنند زیرا از پس هزینه های میلیونی و کمرشکن خرید برنمی آیند. این روزها خانواده ها بیشتر به دنبال تعمیر لوازم خانگی می روند هرچند هزینه تعمیر نیز با قیمت خرید برخی لوازم خانگی در سال های گذشته برابری می کند. اگر هم خریدوفروشی در این بازار مشاهده می شود مربوط به کسانی است که ناچارند جهیزیه بخرند. البته خرید جهیزیه در شرایط فعلی مانند گذر از هفت خوان رستم است و باید با جیب و حساب پرپول سری به بازار لوازم خانگی زد.

به گزارش «ایسنا» در همین حال مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین معتقد است افزایش حقوق کارگران باعث افزایش 15 تا 25 درصدی قیمت لوازم خانگی و رکود در بازار این محصول شده است.  عزیزالله افضلی در این خصوص گفت: «با افزایش 57 درصدی حقوق کارگران از ابتدای سال شاهد رشد 15 تا 25 درصدی قیمت لوازم خانگی بوده ایم.»

وی افزود: «این افزایش قیمت باعث کاهش تقاضا و رکود در بازار شده و حتی فروش برخی لوازم خانگی تا 90 درصد کاهش پیدا کرده است.» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با بیان اینکه کاهش تقاضا و رکود در بازار نتیجه ای جز قسطی کردن کالا به دنبال نداشته است، عنوان کرد: «ممنوعیت واردات لوازم خانگی با هدف حمایت از تولید داخل باعث افزایش بی رویه قیمت محصولات داخلی و کاهش کیفیت شده است.»

وی در پایان بیان کرد: «قیمت لوازم یدکی نیز به دلیل افزایش قیمت دستمزدها حدود 10 درصد افزایش داشته و حتی در برخی از این کالاها رکود نیز ایجاد شده است.»