آرشیو یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱، شماره ۵۵۶۰
فرهنگ و هنر
۳۲

پیش بینی کارشناسان از انتظار دوساله برای رونق سینما پس از کرونا

صنعت سینما در دوران نقاهت

منبع: هنرآنلاین

یافته های یک بررسی آماری از بازه زمانی شش ماهه تا پایان ژوئن 2022 نشان می دهد تعداد تماشاگران سینما در جهان دست کم تا دو سال آینده به دوران پیش از کرونا بازنمی گردد.

شرکت سینمایی سینه ورلد گروپ که مالک صدها سالن سینما در آمریکا، انگلستان و ایرلند و مرکز و شرق اروپاست با بررسی میزان فروش بلیت در نیمه اول سال 2022 به این نتیجه رسید که امید به بازگشت آمار تماشاگران به دوران پیش از کرونا بسیار خوشبینانه است. بر این اساس، سینماها در سراسر جهان در سال های 2023 و 2024 هم باید برای کشاندن پای تماشاگران به سالن های تاریک بکوشند.بر اساس یافته های پژوهش سینه ورلد گروپ، با اینکه میزان تماشاگران سینما در سه ماه اول 2022 نسبت به دوره مشابه سال 2020 و نخستین ماه های پیدایش کرونا در سراسر جهان بسیار بهتر بود اما برای رسیدن به آمار سال 2019 راهی بسیار دراز در پیش است. سالن های زیرمجموعه سینه ورلد گروپ در شش ماه اول امسال یک و نیم میلیارد دلار درآمد داشتند که در مقایسه با 293میلیون دلار سال 2021 رشدی چشمگیر را نشان می دهد اما هرگز به پای آمار سال 2019 نمی رسد.

با وجود فروش خوب فیلم ها در نیمه اول 2022، درآمد سینماهای سینه ورلد گروپ در سه ماهه دوم سال کمتر از پیش بینی ها بود؛ اما انتظار می رود به لطف اکران عمومی چند فیلم بسیار مهم از جمله «پلنگ سیاه» و «آواتار»، گیشه فروش بلیت بسیار بهتر از نیم سال اول 2022 باشد. با این حال، سینماداران برای رسیدن به روزهای رویایی پیش از پیدایش و فراگیری کرونا باید دست کم دو سال دیگر منتظر بمانند. سینه ورلد گروپ 714 سالن سینما در 10 کشور و منطقه جهان در اختیار دارد و به دلیل کاهش چشمگیر میزان درآمد از فروش بلیت، اعلام ورشکستگی کرده است. بدهی خالص این گروه سینمایی تا پایان ژوئن 2022 رقمی در حدود 9میلیارد دلار است، در حالی که مدیران آن اعلام کرده اند در حال حاضر فقط 131 میلیون دلار پول نقد در حساب دارند؛ رقمی که در پایان 2021 حدود 350میلیون دلار بود.