آرشیو دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱، شماره ۱۰۴۲۰
اقتصادی
۳

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در حوزه نفت تاثیرگذار خواهد بود

گروه اقتصادی : محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» به شرح عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای پرداخت و درباره اثرگذاری آن بر قیمت نفت اظهارکرد: دو مصرف کننده بزرگ همچون چین و هند عضو سازمان همکاری شانگهای هستند. افزون براین چند تولیدکننده بزرگ انرژی نیز در این سازمان وجود دارند که می توانند بر گسترش همکاری های اقتصادی به ویژه در حوزه نفت و انرژی تاثیرگذار باشند. وی افزود: گسترش تعامل و تبادلات اقتصادی می تواند کشورهای عضو را به یک دیگر نزدیک تر سازد و سرمایه گذاری خارجی را توسعه ببخشد. خوشبختانه درحال حاضر شاهد سرمایه گذاری روسیه در داخل ایران هستیم. این موضوع می تواند روند همکاری ها را صعودی کند و گشایش های اقتصادی را رقم بزند. خطیبی تصریح کرد: با توجه به حذف تعرفه، امکان صادرات بیش از پیش خواهد شد واین امر نیز بر سهولت تجارت اثرگذار خواهد بود. به موجب سهولت تجارت کشورهای عضو به گسترش تعامل و تبادل تشویق خواهند شد. 

نماینده سابق ایران در اوپک همچنین درباره قیمت نفت خاطرنشان کرد: در آستانه اجلاس اوپک هستیم. این اجلاس پس از مدت ها توقف به سبب شیوع ویروس کرونا، چهارشنبه مورخ 13 مهرماه 1401 برگزار خواهد شد. پس از گذشت چندسال و برگزاری مراسم به صورت ویدئو کنفراس، این اجلاس با وزرای اوپک به شکل حضوری خواهد بود. 

او متذکر شد: روند کاهشی قیمت ها به سبب رکود اقتصادی درکشورهای مصرف کننده بزرگ را شاهد هستیم. قیمت نفت در حال حاضر به زیر 100 دلار رسیده است و نگرانی نسبت به ادامه این روند کاهشی همچنان وجود دارد. چنانچه در اجلاس این نگرانی همچنان احساس شود، اوپک باید کاهش تولید را در دستور کار خود قرار دهد و اگر نسبت به قیمت هارضایت احساس شود، کاهش معنادار تولید اتفاق نخواهد افتاد. 

خطیبی در پایان این گفت وگو ابراز کرد: در اجلاس ماه گذشته اوپک تنها 100 هزار بشکه کاهش داد که این میزان کاهش در بازار چشم گیر نیست. کاهش 100 هزار بشکه به معنای آن بود که اوپک از قیمت های فعلی ناراضی نیست. بدیهی ست که برای بهبود قیمت، کاهش اعمال می شود اما به نظر می رسد در شرایط فعلی اوپک از قیمت ، رضایت دارد و کاهش جدی در دستور کار نباشد.