آرشیو دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱، شماره ۶۳۲۱
سینما
۹
سینمای جهان

بلغارها از گذشته خودرمزگشایی کردند

وقایع نگاری یک خیانت تاریخی

کیکاوس زیاری
منبع: ورایتی

سینمای بلغارستان با تولید درامی تاریخی سراغ فصلی داغ از دوران سیاسی خود رفته و داستان زندگی یکی از انقلابیون قرن نوزدهی خود را به فیلمی سینمایی تبدیل کرده است. «وقایع نگاری یک خیانت» قرار است داستان زندگی پرفرازونشیب گیورگی بنکووسکی، انقلابی سرشناس قرن گذشته این کشور اروپای شرقی را در معرض دید مخاطبان داخلی  و بین المللی بگذارد.

 این درام دوره تاریخی را گیورگی دجولگروف کارگردانی می کند. منتقدان سینمایی بلغارستان می گویند این فیلمساز علاقه وافری به تاریخ کشورش دارد و می گویند فیلم های سینمایی باید به رمزگشایی از تاریخ گذشته بلغارستان پرداخته و تماشاگران را با فرازونشیب های این تاریخ آشنا کنند.

داستان وقایع نگاری یک خیانت به مبارزات بنکووسکی علیه سلطه عثمانی بر کشور بلغارستان می پردازد. دجولگروف در رابطه با کار تازه اش می گوید:«عمیقا دوستدار کتاب تاریخی و خواندنی زاهاری استویانوف درباره بنکووسکی هستم و احساس می کنم او در کتاب خود تمام حرف ها را زده و چیزی برای بازگو کردن دوباره باقی نگذاشته است. از کتاب او دو بخش مهم را انتخاب کردم که در فیلم در معرض دید تماشاگران علاقه مند قرار می گیرد: یکی ترور بنکووسکی در سال1876 و دومی ملاقات با او یکی از همکاران خائنش به نام گراندپا والیو. برعکس نام فیلم، مضمون آن در رابطه با بخشش و گذشت است.»

 درفکرپخش جهانی

کار فیلمبرداری وقایع نگاری یک خیانت طی 21روز انجام شد و شهر تاریخی کوپریوشتیتسا مکان اصلی فیلمبرداری آن بوده است. سازندگان فیلم امیدوارند پخش جهانی آن کمک کند تا این شهر به صورت یک جاذبه تاریخی و توریستی برای مردم کشورهای منطقه درآید.

 تلویزیون ملی بلغارستان سرمایه گذار اصلی وقایع نگاری یک جنایت است که مبلغی حدود 400هزار دلار صرف تولید آن کرده و قرار است در کنار نسخه سینمایی، یک مینی سریال چهار قسمتی هم از این فیلم تدوین شده و شش ماه بعد از اکران عمومی نسخه سینمایی از تلویزیون ملی کشور پخش شود.

منتقدان سینمایی که دجولگروف را یکی از فیلمسازان نوجوی بلغارستان معرفی می کنند، عقیده دارند مهم ترین اثر تاریخی او تا به امروز تریلوژی «وزن برای وزن» اوست که سال1981 تولید و به نمایش عمومی درآمد. بسیاری از اهل فن در این کشور اروپای شرقی از این سه گانه به عنوان بزرگ ترین فیلم هایی اسم می برند که در کل تاریخ سینمای کشور تولید شده است. آنها امیدوارند وقایع نگاری یک خیانت بتواند موفقیت کلان انتقادی و مالی این تریلوژی را تکرار کند.