آرشیو سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱، شماره ۱۰۴۲۱
اقتصادی
۳

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران: دو میلیون هکتار زمین زیر کشت قرارداد گندم می شود

گروه اقتصادی: علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» از 20 درصد تخفیف صندوق بیمه کشاورزی برای بیمه محصول گندم خبرداد و اظهارکرد: کشت قراردادی گندم نان از سال زراعی 1401_1400 شروع شد و چنداستان در سطح 250 هکتاری شروع به این نوع کشت کردند. 

وی افزود: مقرر شده بود تا شرکت خدمات حمایتی کود را در اختیار کشاورزان قرار دهد و قرارداد معینی را وضع کند تا کشاورز پس از تحویل محصول به بازرگانی دولتی، قیمت کود را کسر کند و مابقی دریافتی خود را تحویل بگیرد. 

ایمانی تصریح کرد: صندوق بیمه در این حوزه ورود پیداکرد تا چنانچه کود در اختیار کشاورز قرار گرفت و قرارداد نیز وضع شد، سایر عوامل را مورد بررسی و حمایت قرار دهد. به طورمثال ممکن بود که کشاورز با وضع قرارداد معین، کود را تحویل بگیرد اما در زمان برداشت به سبب خشکسالی، سیل و یا سایر اتفاقات دیگر، محصول دچار آسیب شود و قابل توزیع نباشد. دراین راستا نیاز بود تا صندوق بیمه ورود پیدا کند تا در صورت بروز حادثه، کشاورز از محل حادثه، بدهکاری نرخ کود خود را پرداخت کند. 

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون دستور العمل اجرایی کشت قراردادی، شیوه اجرای قرارداد، نحوه پرداخت ها و دیگر مسائل از سوی وزارتخانه ابلاغ نشده اما  قرار است حدود 2 میلیون هکتار در سراسر کشور کشت قراردادی گندم صورت بگیرد.

وی در پایان این گفت وگو متذکر شد:اگر محصول گندمی که بر اساس کشت قراردادی تولید می شود دچار خسارت بشود و باری به دولت تحویل داده نشود، مورد حمایت صندوق بیمه قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر اگر بر اثربلایای طبیعی یا اتفاقات غیر مترقبه محصول آسیب ببیند، بیمه خسارت ها را برآورد می کند و بدهی کشاورز را به بازرگانی دولتی پرداخت می کند.