آرشیو شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱، شماره ۸۰۵۰
زیست بوم
۱۵

هنوز دندان های شیری پیروز نیفتاده است

دامپزشک پیروز توله یوز متولد شده در توران سمنان می گوید: «پیروز مشکل جسمانی حادی ندارد ولی دندان های دائمی آن هنوز رویش نداشته است.»

او به مهر می گوید: رشد پیروز به دلیل اینکه در محیط اسارت متولد شده نسبت به یوزپلنگ هایی که در طبیعت متولد می شوند، عقب تر است. بر همین اساس هنوز دندان های اصلی جایگزین دندان های شیری آن نشده در حالی که باید تاکنون 50 درصد دندان های دائمی آن پدیدار می شد.

باستانی با اشاره به اینکه وزن پیروز حدود 5 کیلوگرم کمتر از میزانی است که رشد طبیعی داشته باشد، تصریح کرد: «البته این موضوع برای آن خطرناک نیست و پیروز مشکل جسمانی حادی ندارد.»

او می گوید: «پیروز حدود 6ماه سن دارد و سلامت آن روزانه طی دو نوبت مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. پیروز در واقع جزو یوزپلنگ هایی است که ما بیشترین اطلاعات پزشکی از آن را دارا هستیم.»

به گفته باستانی وزن، دمای بدن، نوع غذا، وضعیت دفع مدفوع، کیفیت ادرار و سلامت دهان و دندان پیروز به صورت مداوم مورد رصد و ارزیابی قرار دارد.»

پیروز یوزپلنگ آسیایی و فرزند «ایران» و «فیروز» است که در 11 اردیبهشت 1401 متولد شد و به نماد یوزپلنگ ایرانی تبدیل شده و این یوز تنها توله باقی مانده از سه فرزند «ایران» است .