آرشیو پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱، شماره ۵۴۰۰
اقتصاد
۹
بورس

قرمزپوشی بورس در روز رونمایی از بودجه 1402

شاخص کل بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن 4 روز صعودی در هفته اخیر، در آخرین روز معاملاتی تعدیل شد. شاخص کل با کاهش 16 هزار و 91 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 652 هزار و 205 واحد پایین آمد. امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و 385  میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 80 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، بزرگان بازار با خروج سرمایه حقیقی مواجه بودند و نمادهای شپنا، وبصادر، نوری، خساپا، وبملت، سفارس، وتجارت، شستا و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

دیروز سرانجام لایحه بودجه 1402 به مجلس تقدیم شد و بورسی ها نیز به دنبال مهم ترین برنامه های دولت برای بورس در سال آینده بودند. در لایحه بودجه سال آینده، افزایش سقف نرخ خوراک پتروشیمی ها 7 هزار تومان در نظر گرفته شده است. (این سقف در سال گذشته 5 هزار تومان بود) بنابراین طبق فرمول 40 درصدی برای فولادی ها، نرخ گاز برای این صنعت نیز برابر با 2800 تومان خواهد بود. در لایحه بودجه سال آینده همچون بودجه سال جاری، درآمد حاصل از صادرات مواد و صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله بیلت، بلوم و اسلپ، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از جمله قیر و متانول، اوره و پلی اتیلن به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور، مشمول مالیات و عوارض صادراتی می شود. همچنین به وزارت اقتصاد اجازه داده شد به منظور حمایت از سهامداران خرد در برابر مخاطرات بازار سرمایه، تا 15 همت از سهام دولت در شرکت ها را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد. ضمن اینکه به دولت اجازه داده شده است که تا 30 همت انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه را در سال آینده منتشر کند.

هر یک از این احکام به نوبه خود می تواند در گروه های کوچک و بزرگ بورسی تاثیر خود را بگذارند. اما باید دید پس از بررسی لایحه در مجلس، چه تغییراتی در لایحه رخ خواهد داد.