آرشیو سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۵۶۹۲
خبر
۲

آنلاین

توافق ایران و عربستان به نفع آمریکا است

جورجیو کافیرو مدیر موسسه کشورهای خلیج فارس در توییتی نوشت: ما در واشنگتن دی سی باید این فرض را کنار بگذاریم که هر چیزی در خاورمیانه که به نفع چین باشد، طبق تعریف برای منافع ایالات متحده بد است. اگرچه برای درک کامل اینکه عادی سازی مجدد عربستان سعودی و ایران به چه چیزی منجر می شود خیلی زود است، اما می تواند برای هر دو کشور به علاوه چین و ایالات متحده مطلوب باشد.

عربستان عاجز در برابر ایران

ناصر بن عوض القرنی فعال سیاسی مخالف عربستان در توییتی نوشت: 2017: چگونه با چنین سیستمی آشتی کنم! ما مبارزه را به داخل ایران خواهیم برد. 2021: ایران یک کشور همسایه است و ما آرزو داریم با آن رابطه خوبی داشته باشیم. 2023: بازگشت روابط با ایران و گشایش سفارتخانه ها. 6 سال و نتیجه آن افزایش نفوذ ایران در منطقه است. این پرونده ای است که سیستم عربستان قادر به مدیریت آن نیست.

نسیم صلح در خلیج فارس

حسن المصطفی پژوهشگر و روزنامه نگار عربستانی در توییتی نوشت: عربستان با ایران دشمنی وجودی ندارد و می داند که جغرافیای سیاسی قوانین خاص خود را دارد و آنچه منجر به قطع روابط قبلی دو کشور شد، حمله به مقر دیپلماسی عربستان در ایران بود. بنابراین، وقتی ایران به سیاست حسن همجواری پایبند باشد، متوجه خواهید شد که دست عربستان سعودی برای همکاری دراز است. دو ماه آینده برای تنظیم پرونده ها و اولویت ها و اجرای آنچه توافق شده است، مهم خواهد بود و همچنین برای افزایش اعتماد به نفس و ایجاد آن در گام های تدریجی. روابط به طور ناگهانی به مرحله مشارکت یا همکاری کامل نمی رسد. این موضوعی است که نیاز به زمان دارد، اما کاهش تنش و رفع مسائلی که منجر به بیگانگی شده است، اولین قدم برای حل است. توافق ایران و عربستان با حمایت چین، تاثیر مثبتی بر چند پرونده در خلیج فارس و منطقه خواهد داشت.