آرشیو سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۶۴۵۲
اقتصاد
۳
خبر

ماجرای عرضه خودرو در بورس چه بود؟

رئیس سازمان بورس با بیان این که امسال سود همه شرکت ها از طریق سجام واریز شد، گفت: سودهای سنواتی برای 30 میلیون سهامدار واریز شد.

مجید عشقی در نشست خبری خود در محل سازمان بورس و اوراق بهادار، تصریح کرد: ارزش معاملات بورس امسال از 25 میلیارد دلار فراتر رفت و همچنین ارزش معاملات بورس های کالایی به هزار هزار میلیارد تومان رسید و میزان کالاهای معامله شده به 10میلیون تن رسید، رقمی که تاکنون سابقه نداشته است.

وی با بیان این که معاملات در بورس به شفافیت بازار و تعیین قیمت منصفانه کمک می کند، افزود: سال آینده حاکمیت شرکتی در مورد شرکت های بورس را دنبال خواهیم کرد و برنامه ای برای آموزش مدیران ناشران بورسی در زمینه حاکمیت شرکتی خواهیم داشت. عشقی همچنین گفت: امسال همه سودهای نقدی شرکت ها به صورت متمرکز و غیرحضوری از طریق سامانه سجام پرداخت شد که موجب تسهیل کار سهامداران و شرکت ها شد. همچنین از سودهای رسوبی در شرکت ها برای 30میلیون نفر واریز شد، افرادی بودند که رقم هایی مانند 100میلیارد تومان به عنوان سود سنواتی طلب داشتند که امسال واریز شد.

وی در مورد قیمت دستوری گفت: برای پیگیری این مشکل نیز میز صنعت در بورس تشکیل شد. عشقی در پاسخ به سوالی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: مساله خودرو این است که خودروسازان طی دو سال گذشته نتوانستند قیمت کارخانه را اصلاح کنند و باوجود تورم و هزینه تولید، دچار زیان شدند، گرچه عرضه خودرو جایش در بورس نیست، اما شرایط و نحوه فروش و قرعه کشی موجب شد که خودرو از طریق بورس کالا ارائه شود و از متضرر شدن صنعت خودروسازی و سهامداران خودرویی باید جلوگیری شود و دود همه این مسائل به چشم مصرف کننده می رود که نه خودروی باکیفیت تولیدی نصیبش می شود و نه خودرو با قیمت مناسبی به دست او می رسد. حتی در 6سال گذشته چراغ خودروها نیز تغییر پیدا نکرده به طوری که بخش تحقیق و توسعه در شرکت های خودروسازی جمع آوری شد.