آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۰۹
اخبار کشور
۱۱

خبر

مدیر ادبیات پایداری همدان خبر داد: تولید 90 کتاب صوتی در حوزه دفاع مقدس

همدان- خبرنگار کیهان: مدیر ادبیات پایداری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان از تولید 90 کتاب صوتی در حوزه دفاع مقدس خبر داد و گفت: این کتاب ها در بخش کودک، خاطره، نمایشنامه، مدافعان حرم و مدافعان سلامت است.

محمد برخوردار در جمع خبرنگاران، گفت: این برای نخستین بار است که کتاب های صوتی به زبان های انگلیسی و عربی با موضوع دفاع مقدس تولید شده است.

وی اظهار داشت: همزمان با گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و هفته مقاومت از کتاب «زمانی برای عاشقی» در تویسرکان رونمایی می شود.

مدیر ادبیات پایداری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به اینکه در این هفته نشست هم اندیشی با نویسندگان ادبیات پایداری برگزار خواهد شد عنوان کرد: همچنین از 50 نفر از نویسندگان و نوقلمان ادبیات پایداری سراسر استان تجلیل می شود.

در جلسه شورای نگهبان مطرح شد: تاکید آیت الله جنتی بر بهره گیری مسئولان از فرهنگ دفاع مقدس برای حل مشکلات کشور

دبیر شورای نگهبان گفت: دوران دفاع مقدس فقط یک مقطع تاریخی نیست، بلکه یادآور یک فرهنگ و روش زندگی است و اگر این روش و سبک زندگی در جامعه حکمفرما شود، مشکلات کشور بسیار سریع تر حل خواهد شد.

آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با گرامیداشت دهه کرامت اظهار داشت: در دهه کرامت به سر می بریم که با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) آغاز شده و اکنون در آستانه روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، وی با بیان اینکه میلاد حضرت امام رضا (ع) در پایان این دهه مبارک است، ابراز داشت: چنین ایامی فرصت های ارزشمندی برای معرفی کامل تر ابعاد شخصیتی این اسوه های بی نظیر است.

حضرت معصومه(س) الگویی قابل اتکا برای زنان مسلمان است

آیت الله جنتی درباره حضرت معصومه (س) نیز گفت: زندگی مجاهدانه حضرت معصومه (س) که میلادشان را پشت سر گذاشتیم، الگویی قابل اتکا برای زنان مسلمان است.

دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: توصیفاتی مانند عظیم الشان بودن نزد خداوند، دارا بودن مقام شفاعت و وجوب بهشت برای زائران ایشان که در کلام ائمه اطهار (ع) آمده است، نشان دهنده برخورداری این بانوی بزرگوار از فضایل ارزشمند است.

آیت الله جنتی به حماسه فتح خرمشهر توسط رزمندگان اسلام در سال 1361 نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امروز سالروز آزادی خرمشهر است که به همین مناسبت روز مقاومت، ایثار و پیروزی نام گذاری شده است. یاد و خاطره همه مردان و زنانی که خداباورانه برای خلق این حماسه مجاهدت کردند را گرامی می داریم.

وی به مقاومت مردم دزفول نیز اشاره کرد و اظهار داشت: روز پنج شنبه هم در تقویم به احترام مقاومت های دلیرانه مردم دزفول در هشت سال دفاع مقدس، روز دزفول و روز مقاومت و پیروزی نام گذاری شده است. ایستادگی و مقاومت مردم این شهر بارها مورد توجه حضرت امام خمینی(ره) قرار گرفت.

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: دوران دفاع مقدس فقط یک مقطع تاریخی نیست، بلکه یادآور یک فرهنگ و روش زندگی است که مبتنی بر ایثار و اخلاص و شجاعت است. حقیقت این است که اگر این روش و سبک زندگی در جامعه حکم فرما شود و همه آحاد جامعه و به ویژه مسئولین با برخورداری از این فرهنگ حرکت کنند، مشکلات کشور بسیار سریع تر حل خواهد شد.

سلطان عمان به ایران می آید

عمان در بیانیه ای از سفر سلطان این کشور به ایران در راس یک هیئت بلندپایه طی یکشنبه هفته آینده خبر داد.

دربار سلطنتی عمان در بیانیه ای اعلام کرد که «هیثم بن طارق» سلطان این کشور روز یکشنبه به مدت دو روز به منظور تحکیم پیوندهای دوستی و تقویت روابط مثمرثمر و حسن همجواری میان این کشور و ایران و در پاسخ به دعوت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می کند.

در این بیانیه آمده است: این سفر در چارچوب رایزنی ها و هماهنگی های مستمر میان رهبران دو کشور برای بحث در مورد تحولات مختلف در عرصه های منطقه ای و بین المللی و ارتقای هر آنچه که موجب بهبود جنبه های موجود همکاری میان دو کشور در زمینه های مختلف می شود، انجام خواهد شد.

طبق این بیانیه، در این سفر هیئت بلندپایه عمان؛ شهاب بن طارق آل سعید، معاون نخست وزیر در امور دفاعی، خالد بن هلال البوسعیدی، وزیر دیوان دربار سلطنتی، سپهبد سلطان بن محمد النعمانی وزیر دفتر سلطنتی، بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه، سلطان بن سالم الحبسی وزیر دارایی، دکتر حمد بن سعید العوفی، رئیس دفتر خصوصی، عبدالسلام بن محمد المرشدی، رئیس سازمان سرمایه گذاری عمان، قیس بن محمد الیوسف، وزیر بازرگانی، صنعت و ترویج سرمایه گذاری، عبدالله بن خمیس الرئیسی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سلطان و چند مقام دیگر، سلطان عمان را همراهی خواهند کرد.

این سفر چند روز پس از سفر سلطان عمان به مصر و دیدار وی با عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر انجام می شود. سلطان عمان در سفر به مصر با رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای گفت وگو کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان: معیشت و اقتصاد مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از طریق پنل های خورشیدی رونق می گیرد

خرم آباد -خبرنگار کیهان: مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: در راستای اجرای سیاستهای حمایتی دولت از اقشار کم درآمد، وزارت نیرو طرحی را به اجرا گذاشته که براساس آن، شرکت «ساتپا» به نمایندگی از وزارت نیرو«پنل های خورشیدی برای افراد تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی» نصب می کند که از این طریق معیشت و اقتصاد آنان رونق می گیرد.

مهران امیری درکنفرانس خبری افزود: براین اساس، سال گذشته 4000 سهمیه در لرستان به این عزیزان اختصاص یافت که نصب پنلها به اجرا درآمده و از این طریق 4000مگاوات برق به تولید کشور افزوده می شود.

امیری با بیان این که برق تولید شده از طریق پنلها را وزارت نیرو خریداری می کند،تصریح کرد: صاحبان پنل های خورشیدی در این طرح ، هیچ گونه وجهی پرداخت نمی کنند. بلکه هزینه نصب پنل های خورشیدی برای آنان از طریق وام قرض الحسنه تامین می شود و قسط های آن نیز از محل فروش برق تولید پنل ها ، پرداخت خواهد شد که با استقبال جامعه هدف طرح مواجه گردیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به تلاش برای جبران خرابی های سیل سال 98 ، افزود: اقدمات خوبی درخصوص تجهیز و باز سازی شبکه های برق شهرستانهای پلدختر و چگنی صورت گرفته که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسند.

امیری با اشاره به این که از نظر هوشمندسازی شبکه های برق ، مقداری از استان های پیشرفته عقب هستیم، بیان کرد: از نظر سرانه خاموشی جزو استان های پایان جدول هستیم که علت مهم آن کمبود تجهیزات و کلیدهای هوشمند در شبکه است.

مدیرعامل شرکت برق لرستان با اشاره به فرارسیدن فصل گرما و افزایش میزان مصرف انرژی گفت: امیدواریم با توجه به مدیریت مصرف، امسال در بخش خانگی و تجاری خاموشی نداشته باشیم. اما استمرار این امر نیازمند همکاری مشترکین گرامی در مصرف صحیح برق می باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با بیان این مطلب که شرکت برق به مشترکان کم مصرف برق پاداش پرداخت می کند، افزود:به ازای هر کیلووات کاهش مصرف برای پله های مختلف بین 500تومان تا 2هزارتومان پاداش پرداخت می کند. به طوری که در سال گذشته 15میلیاردتومان به 228هزار مشترک پاداش پرداخت شد و80 میلیون تومان پاداش به همکاران ادارات پرداخت شد.

پاسخ حماس به لفاظی های رژیم صهیونیستی علیه ایران

سخنگوی جنبش حماس به لفاظی های سران رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس در سخنانی اظهار داشت تهدیدات سران رژیم صهیونیستی علیه کشورهای منطقه بار دیگر ثابت کرد که این رژیم عامل تهدید برای کل منطقه است.

وی تاکید کرد که این تهدیدات سران رژیم صهیونیستی نشان می دهد که این رژیم خطر واقعی برای امت است.

بنا بر گزارش وبگاه خبری «سما» ، سخنگوی حماس گفت: «این تهدیدات پی در پی نه تنها رفتارهای تروریستی را نشان می دهد بلکه بیانگر ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی به دلیل توسعه توان گروه های مقاومت در منطقه است.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم اخیرا ضمن تکرار ادعاهای ضدایرانی و نیز اذعان به پیشرفت ایران در حوزه غنی سازی اورانیوم در مقایسه با گذشته، به اقدام علیه ایران تهدید کردند.

رئیس ستاد کل ارتش رژیم اشغالگر قدس با تکرار ادعای توانایی ضربه زدن به ایران گفت: ما نسبت به وضعیتی که ایران می خواهد پیرامون ما ایجاد کند، بی تفاوت نیستیم.

به گزارش فارس، هالوی مدعی شد: ما در حال بررسی این موضوع هستیم و من می گویم که تحولات منفی کنونی، می تواند منجر به اقدام شود.

درخواست اعاده دادرسی درباره حکم قصاص «محمد قبادلو» رد شد: تایید حکم اعدام 2 نفر از عناصر اصلی حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع)

حکم اعدام دو نفر از عناصر اصلی حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) ابرام شد.

به گزارش روابط عمومی دیوان عالی کشور، هیئت شعبه دیوان عالی کشور درخصوص فرجام خواهی وکلای مدافع محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی، نسبت به رای صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز، با توجه به جامع محتویات پرونده، گزارش اداره اطلاعات استان فارس، اظهارات متهمان و مستندات فنی ارائه شده، دادنامه صادره را تایید نمود.

شعبه دیوان عالی کشور با توجه به آیه 33 سوره مائده و آیه 9 سوره حجرات درخصوص اهم احکام جزائی اسلام در حوزه امنیتی حکم بغی، محاربه و افساد؛ اقدامات صورت گرفته توسط نامبردگان را از مصادیق بارز و روشن بغات و محاربین و مفسدین فی الارض عنوان کرد.

درخواست اعاده دادرسی درباره حکم قصاص محمد قبادلو رد شد

خبر دیگر اینکه مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور از رد شدن درخواست اعاده دادرسی درباره حکم قصاص محمد قبادلو قاتل یکی از شهدای فراجا در جریان اغتشاشات سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، امیر هاشمی در تشریح این خبر گفت: محمد قبادلو دو پرونده داشت که یکی اتهام قتل عمدی شهید فرید کرم پور از پرسنل فراجا و محکومیت وی به قصاص نفس است. پرونده دیگر مربوط به جرم محاربه و محکومیت او به اعدام است. در هر دو پرونده تقاضای فرجام خواهی وکیل نامبرده در گذشته ابرام (تایید) شد و در هر دو پرونده وکیل مدافع او درخواست اعاده دادرسی مجدد در اجرای تبصره ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری را داده است.

هاشمی افزود: درخواست اعاده دادرسی او نسبت به جرم محاربه در دیوان عالی کشور همچنان مفتوح است ولی درخواست اعاده دادرسی این متهم درخصوص اتهام قتل عمدی شهید فرید کرم پور از پرسنل فراجا و محکومیت وی به قصاص نفس در دیوان عالی کشوررد شده است.

براساس این گزارش، قوه قضائیه سال گذشته اعلام کرد که محمد قبادلو، یکی از دستگیرشدگان ناآرامی های سال 1401 با حکم دادگاه انقلاب به اتهام «افساد فی الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، تخریب و اقدام علیه امنیت ملی کشور که منجر به اخلال در نظم عمومی و ناامنی در کشور و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی» به اعدام محکوم شد.

پس از آن دیوان عالی کشور اعلام کرد که قرار توقف اجرای حکم محمد قبادلو یکی از محکومان اغتشاشات اخیر، در پی درخواست مجدد اعاده دادرسی وکیل نامبرده نسبت به رای شعبه 15 دادگاه انقلاب مبنی بر اعدام به جرم محاربه در اجرای تبصره ماده 478 قانون آیین دادرسی کیفری، تا حصول نتیجه در دیوان عالی کشور متوقف شد.

این متهم طبق اعترافات صریح خود با زیر گرفتن ماموران انتظامی در پرند باعث شهادت شهید فرید کرم پور از پرسنل فراجا شده بود.

دیوارنگاره 70 متری تمدن رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع) رونمایی شد

مشهد- خبرنگار کیهان: همزمان با دهه کرامت، دیوارنگاره 70 متری «تمدن رضوی» با محوریت روایت ورود و حضور امام رضا(ع) به ایران و نقش ایشان در اعتلا و گسترش تمدن و اسلام ناب محمدی، در بست شیخ بهایی حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

مدیر مراسم و آیین های حرم مطهر رضوی در آیین رونمایی این دیوارنگاره گفت: ارتفاع این اثر 6 متر است و در بخش نخست روایتگر ورود کاروان حضرت رضا(ع) و کاروان حضرت معصومه(س)به خاک ایران است که در این اثر، کاروان حضرت رضا(ع) پررنگ تر به تصویر کشیده شده است.

حجت الاسلام علی بخشی افزود: پس از روایت تصویری هجرت حضرت رضا(ع)، حماسه ایرانی از شاهنامه و همچنین فرهنگ حماسه و ایثار با تصویرهای مرتبط با شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصویرگری شده است و در نهایت بیننده با مشاهده تصویر پرچم لشکر فاطمیون بعد بین المللی انقلاب اسلامی را مشاهده می کند.

وی ادامه داد: بعد علمی اثر نیز با تصویرهایی همچون برج رادکان، رصدخانه، نیروگاه هسته ای بوشهر، فناوری ساخت و پرتاب ماهواره، موشک های فوق پیشرفته دفاعی و پالایشگاه معرفی شده است. همچنین شکوه علمی در قالب معرفی مدرسه فیضیه قم، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و کتاب هایی همچون مجمع البیان فی تفسیرالقرآن اثر شیخ طبرسی و کتاب وسائل الشیعه اثر شیخ حرعاملی که عالمان آن در حرم مطهر رضوی مدفون هستند به تصویر کشیده شده است.

او اضافه کرد: در این اثر با معرفی مسجد بزرگ گوهرشاد و نقاره خانه حرم مطهر به ساخت ابنیه تاریخی و جلوه های هنرهای مختلف اسلامی نیز پرداخته شده است و در قسمتی از آن نیز برخی از امامزاده ها در ایران و حرم مطهر رضوی و حرم شاهچراغ(ع) به نمایش درآمده است.

مصطفی فیضی مدیرعالی حرم مطهر رضوی هم در این آیین گفت: با توجه به تاکید تولیت آستان قدس رضوی وظیفه داریم در بخش های مختلف حرم مطهر رضوی در هر مکانی که شرایط و محیط اجازه دهد، از هنر اسلامی و زبان گویا و زیبای هنر در معرفی و ارائه مکتب به ویژه آستان حضرت رضا(ع) استفاده کنیم.

استاندار فارس: ارتش ما در جهان و منطقه حرف برای گفتن دارد

شیراز- خبرنگار کیهان: در آستانه فرارسیدن سالروز عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر آیین الحاق و واگذاری تجهیزات و تسلیحات نوین و بازآماد شده به یگان های ارتش در شیراز برگزار شد.

محمدهادی ایمانیه در این آیین گفت: با اخلاص، توان و تدبیر مقام معظم رهبری، امروز دشمنان این ملت از قدرت ارتش دچار ترس و واهمه هستند.

استاندار فارس اظهار داشت: با تلاش متخصصان ارتش و علی رغم تمامی تحریم ها، در بیشتر زمینه های نظامی خودکفاء شده ایم و بنا بر اعلام همگان علاوه بر دفاع از کشور و آرمان های خود، می تواند از سایر مظلومان نیز دفاع کند؛ ارتش ما در جهان و منطقه حرف برای گفتن دارد.