آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۷۳۷
خبر
۸

دکه

اعتماد در «شلیک به قلب هورالعظیم» درباره ایجاد میدان نفتی جدید در تالاب هورالعظیم نوشت: «تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی ترین نقطه کشور، در خوزستان، پیش از این هم با چالش نفت و بی آبی مواجه بود. با ظهور شرکت های نفتی، روند خشکاندن این تالاب که با آبگیری سد کرخه شروع شده بود، تشدید شد. به طوری که در سال های اخیر بیش از نیمی از هور، تبدیل به بیابانی خشک و بایر شده است.»

کیهان درباره برکناری شمخانی نوشت: «تلاش افراطیون غرب گرا برای مصادره آقای شمخانی برای مطلوب خویش است و حال آنکه وی، مرزبندی های جدی با این جریان داشت. به عنوان مثال در ماجرای برجام، او هر چند در ابتدا (و در کلیت ماجرا) نگاه خوش بینانه داشت، اما بعدها به منتقد جدی روند توافق و خسارات آن تبدیل شد و فراتر از آن، در دبیرخانه شورا نقش موثری در هماهنگی سه قوه برای تصویب نهایی قانون اقدام متقابل مجلس ایفا کرد؛ درحالی که روحانی و برخی اطرافیانش بی اعتنا به عبرت ها و خسارت های برجام، مجددا دنبال توافق به هر قیمت با آمریکا بودند و اگر همکاری مجلس و دبیرخانه شورا نبود، قطعا خسارت های اقتصادی و سیاسی و امنیتی به مراتب بزرگ تری برای کشور رقم می خورد.»

اطلاعات درباره پلمب اماکن به دلیل کشف حجاب نوشت: «ما در کشور قانون کم نداریم؛ اما اجرا و عدم اجرای آن در برخی موارد منوط به آن است که چه ضمانتی برای اجرا و چه قدرتی برای عدم اجرای آن داشته باشی. از خودی و غیر خودی دانستن عوامل اجرایی قانونی گرفته تا میزان دسترسی به ارکان قدرتی که آن را عملی کنند... همه در برابر قانون برابرند. این یک اصل است؛ اما برخی گویا برابرترند و برخی گویا قدشان نمی رسد تا برابر شوند!... اخیرا در رابطه با مساله حجاب، به اماکنی که قانون را رعایت نکنند اخطار پلمب داده می شود. به درستی یا نادرستی آن کاری نداریم و اینکه اصولا این اقدام عملی هست یا نه؟...اما همین قانون آیا بدون تبعیض درباره همه مجتمع ها و اماکن، رعایت و با همه یکسان برخورد می شود؟ آیا هیچ تفاوتی نمی کند که آن مجتمع تجاری یا اداره یا سازمان یا مطب یا... متعلق به کیست؟ و اصطلاحا به کجا وصل است؟»

سازندگی در «قلک خالی» وضعیت صندوق توسعه ملی را در دوره چهار رئیس جمهوری اخیر بررسی کرده که از 150میلیارد دلار منابع، فقط 10میلیارد دلار باقی مانده است. از جمله موضوعات نبود شفافیت لازم صندوق توسعه ملی است؛ اما نوبخت گفته است: «مشکل بزرگی که برای صندوق توسعه ملی ایجاد شد، بعد از تشدید تحریم ها و سقوط درآمدهای نفتی ایران به چیزی حدود 5 تا 6میلیارد دلار بوده است. بعد از تشدید تحریم ها، شرایط کشور به گونه ای جلو رفته که دولت ها مجبور به استفاده از تمام ظرفیت ها برای جبران کسری بودجه خود بوده اند.» با اعلام زمان برگزاری دادگاه الهه محمدی و نیلوفر حامدی، هم میهن با اشاره به اینکه 8ماه از بازداشت این دو روزنامه نگار گذشته است، به نقل از احمد زیدآبادی، نویسنده و روزنامه نگار نوشت: «انتظار اهالی مطبوعات این است که دادگاه به معنای دقیق کلمه به صورت علنی برگزار شود؛ اما متاسفانه انتظارات اهل مطبوعات از نهادهای حاکم معمولا برآورده نمی شود.»