آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۷۳۷
بازار پول و ارز
۱۲

خبر

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی خبر داد: آغاز فصل جدید توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه

بیمه مرکزی : در سیصد و نهمین جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه، گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای «پویش فناورانه سه شنبه های نوآورانه صنعت بیمه» رویکرد جدید توسعه فناوری و نوآوری صنعت بیمه ارائه شد. علی بنیادی نائینی در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای پویش فناورانه «سه شنبه های نوآورانه صنعت بیمه» از آغاز فصل جدید توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه خبر داد و گفت: توسعه نوآوری روندی غیرقابل مقاومت و توقف بوده و این روند با بهره گیری از نتایج اقدامات انجام شده در پویش سال گذشته، با رویکردی جدید و اتکا به پشتوانه علمی، دانش بنیان و فناورانه و با هدف ارائه خدمات نوین به بیمه گزاران بزرگ و خرد به کار خود ادامه خواهد داد.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در ادامه گفت: بیمه مرکزی در سال گذشته با برگزاری این پویش اقدام به جذب و ترغیب شرکت های دانش بنیان و فناور و در گام جدید تعامل با بیمه گزاران بزرگ را آغاز کرده است تا بتوان همگام با توسعه فناوری، پوشش های نوینی به آنها ارائه شود. او پیگیری ابلاغ دستورالعمل اجرایی بیمه مسوولیت کالاهای دانش بنیان صنعت نفت را یکی از مصادیق این رویکرد جدید دانست. بنیادی نائینی، صدور مجوز تاسیس صندوق زیست نوآور با مشارکت بیمه مرکزی، صندوق نوآوری و شکوفایی و ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صدور موافقت اولیه تاسیس سندباکس بیمه مرکزی (محیط آزمون گری امن)، تاسیس صندوق های پژوهش - فناوری و VC در برخی شرکت های بیمه ای برای توسعه فناوری با اولویت توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه، تدوین پیش نویس اولیه آیین نامه تاسیس شرکت های فناوری بیمه را از دیگر اقدامات معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی در سال 1402 اعلام کرد.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی گفت: در فصل جدید توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه می توان به حضور در رویدادهای ملی فناورانه همچون فینوتکس، پیگیری تعامل شرکت های فناور و دانش بنیان حاضر در سه شنبه های نوآوری با شرکت های بیمه، حصول شرایط اتصال بیمه های زندگی به سامانه ستاره برای توثیق بیمه نامه های زندگی برخی از شرکت های بیمه اشاره کرد. او در ادامه گزارش خود از آغاز تدوین پیوست رسانه ای برنامه های تحولی و توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه خبر داد. شایان ذکر است در این جلسه ضمن تقدیر از حضور موثر بهشتی نژاد به عنوان نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه، زارع فکری به عنوان عضو جدید این کمیسیون معرفی شد. همچنین در بخش دیگری از کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه، بندهایی از آیین نامه 99 (درمان تکمیلی) مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

الزام دستگاه ها به انتقال حساب های خود به حساب واحد خزانه

دیوان محاسبات کشور : رئیس کل دیوان محاسبات گفت: قابل قبول نیست که دستگاه ها با حساب هایی غیر از حساب واحد خزانه به فعالیت بپردازند. سیداحمدرضا دستغیب در حاشیه جلسه هیات عمومی دیوان محاسبات برای بررسی تفریغ بودجه سال 1401 کل کشور اعلام کرد که مقدمات تفریغ برخط در دیوان محاسبات فراهم شده است. دستغیب درباره فرآیند تفریغ بودجه سال 1401، گفت: امسال زودتر از سال های گذشته، روند تهیه گزارش تفریغ بودجه 1401 در هیات عمومی دیوان محاسبات آغاز شده است. بر این اساس هیات عمومی دیوان محاسبات متشکل از معاونان، مستشاران و حسابرسان کل با بررسی مجدد گزارش های واصله از کارشناسان حسابرسی این دستگاه نظارتی که در دستگاه ها مستقر هستند، کار را پیش می برند.

او در ادامه افزود: این نهاد نظارتی همچنین بررسی عملکرد دستگاه ها را نیز با دقت دنبال می کند تا اگر به مواردی همچون تخلفات مالی یا عدم رعایت قانون برخورد کرد، آن را به دادسرای دیوان محاسبات ارجاع داده و مجازات های پیش بینی شده در قانون برای مرتکبین اعمال شود. دستغیب خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا رسیدگی ها در دیوان محاسبات به صورت برخط و بموقع انجام شود تا رسیدگی به جرائم مسوولان همراه با اطاله و پس از دوران مسوولیت ایشان نباشد. رئیس کل دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه قابل قبول نیست که دستگاه ها با حساب هایی غیر از حساب واحد خزانه به فعالیت بپردازند، گفت: با توجه به اینکه پایان اردیبهشت ماه سال جاری آخرین مهلت دستگاه ها برای اتصال به حساب واحد خزانه محسوب می شد، همکارانم در دیوان محاسبات تا آخرین لحظات مشغول دریافت گزارش های مربوطه بودند. در عین حال اولویت دیوان محاسبات بر انضباط و شفافیت مالی معطوف است و در صورت رصد حساب هایی خارج از حساب واحد خزانه، حتما با آن برخوردی قاطعانه خواهیم داشت و دستگاه ها باید هرچه سریع تر نسبت به انتقال حساب های خود به حساب واحد خزانه اقدام کنند.

استفاده از ارزهای محلی در روابط تجاری و بانکی ایران و بلاروس

ایسنا : قائم مقام بانک مرکزی بلاروس درخواست پیوستن این کشور به اتحادیه پایاپای آسیایی را به رئیس کل بانک مرکزی ایران به عنوان رئیس دوره ای این اتحادیه تحویل داد. محمدرضا فرزین در دیدار قائم مقام بانک مرکزی بلاروس با تاکید بر استفاده از ارزهای محلی در مبادلات تجاری گفت: تقویت روابط از طریق پیمان های پولی دو جانبه و چندجانبه مدلی است که می تواند در توسعه روابط تجاری دو کشور نقش مهمی ایفا کند. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آمادگی بلاروس برای پیوستن به اتحادیه پایاپای آسیایی (ACU) گفت: عضویت بلاروس با ظرفیت های خوبی که در اقتصاد خود دارد می تواند به توسعه فعالیت های این اتحادیه منجر شود. فرزین افزود: اتحادیه پایاپای آسیایی می تواند نهادی تاثیرگذار در حذف ارزهای پرقدرت و تقویت ارزهای محلی باشد. با استفاده از سازوکارهای اتحادیه پایاپای آسیایی دو کشور می توانند از طریق ارزهای محلی تجارت کنند و شاهد گسترش مبادلات تجاری دو کشور باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور در کنار نقشه راه تجاری نیازمند نقشه راه پولی و بانکی هستیم تا به نتایج مطلوب توسعه روابط اقتصادی دست یابیم. قائم مقام بانک مرکزی بلاروس نیز در این دیدار تاکید کرد: ما علاقه مند به گسترش روابط پولی و بانکی با ایران هستیم. او با قدردانی از حمایت ایران در پیوستن این کشور به اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: این کشور اهمیت زیادی برای ACU قائل است و آینده درخشانی برای این اتحادیه متصوریم. سرگی کالیچیتس افزود: با عضویت در این اتحادیه می توانیم از محدودیت های استفاده از ارزهای خارجی در مبادلات تجاری پرهیز کنیم.

قائم مقام بانک مرکزی بلاروس تصریح کرد: در ماه های گذشته گام های مهمی در ایجاد روابط کار گزاری بانکی بین دو کشور برداشته شده است و مصمم هستیم که با گسترش روابط تجاری دو کشور این مناسبات را به سطح بالاتری برسانیم. همچنین معاون بین الملل بانک مرکزی با بیان اینکه توسعه روابط بانکی و تجاری در دستور کار دو کشور قرار دارد و با اشاره به تفاهم نامه امضاشده بین ایران و بلاروس برای پیوستن این کشور به اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: این موضوع در نشست این اتحادیه مطرح خواهد شد و امیدواریم با جلب موافقت اعضا طی سه ماه آینده بلاروس به اتحادیه پایاپای آسیا بپیوندد. محسن کریمی یادآور شد: پیوستن بلاروس به این اتحادیه پیام سیاسی اقتصادی مهمی برای تحریم کنندگان دارد که نمی توانند با ابزار تحریم کشورهای مستقل را در اقتصاد جهان منزوی کنند.

کریمی با اشاره به تمایل دو طرف برای برقراری روابط کار گزاری بانکی افزود: در حال حاضر بانک Trade Capital Bank دارای روابط کار گزاری مناسبی در کشور بلاروس است و ایران از افزایش سطح روابط کار گزاری بانکی دو کشور در راستای تسهیل روابط تجاری استقبال می کند. او عنوان کرد: با توجه به تجربه موفق اتصال سیستم پیام رسانی بانکی ایران موسوم به سپام و روسیه، از اتصال شبکه پیام رسان دو کشور و همچنین شبکه پرداخت ایران و بلاروس با هدف تسهیل روابط اقتصادی دو کشور استقبال می کنیم. کریمی همچنین تصریح کرد: پایاپای سازی روابط تجاری از طریق پیوستن بلاروس به اتحادیه پایاپای آسیایی نیز ظرفیت روابط تجاری دو کشور را توسعه می دهد.