آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۴
جهان
۶

دورنما

تورنتو استار : کانادا

کانادایی ها در حال له شدن زیر بار افزایش بدهی ها و شرایط اقتصادی نابسامان هستند. این در حالی است که اقتصاددانان هشدار داده اند، افزایش ناکامی در پرداخت سود یا اصل بدهی می تواند منجر به بحران وام مسکن شود و در نتیجه آن خانواده ها را به سمتی سوق دهد که یا برای خود کار دومی دست و پا کنند یا در خرید برخی کالاهای ضروری زندگی مثل غذا و پوشاک صرفه جویی کنند.

نو داچلند : آلمان

بر اساس برآوردهای اداره آمار آلمان رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه اول سال 2023 نسبت به سه ماهه آخر سال 2022 از 0.0 درصد به 0.3 درصد کاهش یافته است. این یعنی به لحاظ اقتصادی آلمان در مسیر رکود اقتصادی قرار گرفته است. دلیل اصلی این مساله نیز محدود شدن خریدهای مصرف کنندگان به خاطر افزایش تورم و بالارفتن بهای کالاها در این کشور است.

چاینا دیلی : چین

مساله تخلیه آب نیروگاه فوکوشیما، در حال تبدیل شدن به یک مساله حساس منطقه ای و به ویژه کره جنوبی است. در همین ارتباط هفته پیش کارشناسان کره جنوبی برآورد کردند، تخلیه این آب های آلوده که در آنها مواد خطرناک هسته ای وجود دارد، می تواند آب های منطقه را آلوده کرده و به طور خاص بر کار ماهیگیرانی که در این منطقه کار می کنند، تاثیر بگذارد. همین باعث بروز چالشی جدی بین دو کشور شده است.

کلارین : آرژانتین

دعواهای حزبی در امریکا که مانع افزایش سقف بدهی شده است، برای امریکایی ها و کشورهای منطقه نگران کننده شده است. این در حالی است که چنین چیزی می تواند بیش از هر چیز به خود امریکا لطمه بزند. اخیرا آژانس اعتبارسنجی فیچ این کشور را تهدید کرده که اگر این وضعیت ادامه یابد، این آژانس، رتبه اعتباری امریکا را کاهش خواهد داد. این در حالی است که دولت بایدن سد جمهوری خواهان حاضر در کنگره را مقابل خود می بیند.