آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۰
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

اولین کتاب داستان درباره آشوب های 1401 رونمایی می شود

اولین کتاب در قالب داستانی با موضوع آشوب های پاییز 1401 با عنوان «اسم رمز» به زودی منتشر می شود.

نفیسه زارعی حبیب آبادی، نویسنده کتاب «اسم رمز» در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: این کتاب، طی هفته های آتی با برگزاری یک مراسم رونمایی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر خواهد شد.

وی که پیش از این کتاب «دوبنده خاکی» را هم نوشته بود، درباره چگونگی شکل گیری ایده نگارش کتاب «اسم رمز» با موضوع اغتشاشات 1401 توضیح داد: این ایده گروه رسانه ای آفاق مدیا بود که مجموعه ای از نیروهای جوان جهادی هستند که به عنوان رصدگر میدان، شاهد وقایع بودند. بعد از برخی حوادث مثل شهادت شهید آرمان علی وردی دوستان ما در این گروه پیشنهاد دادند که بازنمایی این وقایع در قالب هنر در بیاید تا ماندگار شود. در همان مقطع، ما یک سری کلیپ-مستندهای کوتاه برای سیما تولید کردیم که بازخورد مثبتی داشت. بعد به این نتیجه رسیدیم که بهتر است این روایت ها تبدیل به داستان شود و در نتیجه کتاب «اسم رمز» شامل هشت داستان کوتاه در ظاهر مستقل اما درواقع به هم پیوسته است تولید شد.

زارعی افزود: داستان های این کتاب، براساس خرده روایاتی که توسط شاهدان عینی برای پرونده های قضایی جمع آوری شده، اقتباس شده است. شخصیت ها عمدتا برمحور تخیل بوده اما وقایع مبتنی بر حقیقت هستند.

نویسنده «اسم رمز» یادآور شد: در این داستان ها شاهد مثال هایی آورده شده از جوانان و نوجوانانی که ناخواسته وارد جریان جنگ ترکیبی پاییز سال گذشته شدند و بعد از کش وقوس هایی متوجه می شوند که اسیر توطئه و فریب رسانه ای شدند که عموما از خارج کشور اتفاق می افتد و در داخل کشور هم توسط سلبریتی ها آتش آن شعله ور می شد.

ادامه اعتصاب نویسندگان آمریکا و لغو مراسم جوایز آکادمی تلویزیون

آکادمی تلویزیون برنامه برگزاری شانزدهمین مراسم اهدای جوایز افتخار آکادمی را که قرار بود هفته آینده برگزار شود را لغو کرد.

به گزارش تسنیم و به نقل از سی ان ان، روز گذشته آکادمی تلویزیون آمریکا در اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد مراسم شانزدهمین جشنواره افتخار این آکادمی که قرار بود هفته آینده در تاریخ 31 ماه می 2023 برگزار شود را به تعویق انداخته است.

در اطلاعیه رسمی منتشر شده در وب سایت آکادمی تلویزیون آمده، با توجه به شرایط موجود و همچنین برای احترام به تصمیم جمعی آکادمی مایل است اعلام کند شانزدهمین مراسم اهدای نشان افتخار آکادمی در این دوره فعلا کنسل شده و به زمان دیگری موکول شده است، اما آکادمی رسما به برگزیدگان این دوره از جشنواره از طرف کل صنعت تبریگ می گوید.

این درحالی است که در فهرست برگزیده های این دوره از جشنواره آکادمی که اخیرا منتشر شده نام برنامه «37 کلمه»، «زندگی خانم رزا پارکس» دیده می شود و در بخش مستندها نیز مواردی از برنامه های تولید شده در زمینه عدالت اجتماعی، برابری حقوق زنان، مهاجرت و برخورد با تبعیض نژادی دیده می شود.

لازم به یادآوری است که بعد از اعتصاب نویسندگان آمریکا درباره نرخ دستمزدهایشان برخی از برنامه های مشابه از جمله مراسم HBO Max و Amazon Prime نیز لغو شده بود.

درگذشت هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی

«محمدمهدی هراتی» استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی و عضو گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر در 81 سالگی درگذشت.

او حدود نیم قرن بود که در رشته های مختلف هنر های تجسمی، از طراحی، نقاشی سیاه قلم، رنگ روغن، آبرنگ، قطاعی و لایه چینی، نگارگری، رنگ سازی سنتی، نقاشی روی چوب و قلمدان، نقاشی روی شیشه، سرامیک و چرم، نقاشی با رنگ های لعابی روی کاشی و سرامیک گرفته تا خوشنویسی خطوط کهن، به ابداع و ارائه هنر خود مشغول بود. هراتی همچنین بیش از 50 کتاب در حوزه های مختلف پژوهش و آموزش هنر به رشته تحریر درآورد.

رونمایی از مستندی برای پاسخگویی به شبهات پیرامون امام خمینی (ره)

مستند «دلیل آفتاب» طی مراسمی رونمایی شد.

حجت الاسلام کمساری رئیس موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی(ره) در آیین رونمایی از مستند «دلیل آفتاب» به کارگردانی علی رضا محمدی با اشاره به شبهات مطرح شده پیرامون امام خمینی(ره) از سوی دشمنان و رسانه های معاند خبر از ورود جدی این موسسه در حوزه پاسخگویی مستند و مستدل خبر داد.

وی با قدردانی از تولید مستند «دلیل آفتاب» ضمن دعوت از اهالی فرهنگ و اندیشه برای تولید چنین آثاری گفت: برای تولید مستند دلیل آفتاب کار تحقیقاتی بسیار خوبی از سوی آقای دکتر محمدی کارگردان اثر صورت گرفته است.

علی رضا محمدی کارگردان مستند «دلیل آفتاب» نیز با اشاره به اسناد استفاده شده در این مستند تاریخی و کار پژوهشی که در فرآیند تولید آن صورت گرفته است گفت: این اثر برخلاف مواضع شبکه های معاند که ادعاهای بدون سند ارائه کرده و اشکال و شبهه در ذهن جوانان ایجاد می کنند بدون استثنا تمامی گفتار و تصویر موجود قطعا و حتما مستند هست و مستنداتی که در این اثر استفاده شده سیاهی لشگر نبوده و یا صرفا به ارائه شمای کلی آنها بسنده کرده باشیم، بدون تردید تمامی اسنادی که در این مستند بیان شده است یا اسنادی می باشند که در دسترس همگان بوده و یا اسناد تازه از طبقه بندی خارج شده بوده و یا از سایر کشورها و موسسات مربوطه در خارج از کشور خریداری شده مورد استفاده قرارگرفته است.

این مستندساز همچنین با توضیحی پیرامون قالب اثر عنوان کرد: دلیل آفتاب در سه قسمت با سبک موشن گرافیک تولید شده است که در آن به شیوه جدیدی به تمام اضلاع آغاز گری جنگ اشاره کرده است البته آنچه امشب شما به نظاره خواهید نشست خلاصه این سه قسمت است که ان شاءالله ساحت امام، انقلاب و رزمندگان مبرا باشند از هرگونه شبهه افکنی به ویژه ذهن نسل جوان.

مجید مجیدی: باید درخصوص آداب زیارت فیلم ساخته شود

یک کارگردان سینما گفت: باید درخصوص آداب زیارت آثاری ساخته شود، به خصوص برای کودکان و نوجوانان اما ما در این حوزه خوب کار نکردیم و نتوانستیم گوهر وجودی امام رضا(ع) را معرفی کنیم.

به گزارش ایسنا، مجید مجیدی، در حاشیه اکران چهار فیلم مستند در جریان نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت که در پردیس مهر کوهسنگی برگزار شد، اظهار کرد: از کودکی بین ما و امام رضا(ع) پیوندهایی وجود دارد و از همان دوران کودکی خاطراتی با آستان مقدس ایشان داریم.

وی افزود: ویژگی های منحصر به فردی در آستان قدس و شخصیت مقدس امام رضا(ع) وجود دارد. این آستان زوایای پنهانی دارد که ویژه بوده و گنجینه بسیار بزرگی است، جای تاسف دارد این گنجینه های بسیار عظیم و بزرگ مخفی باقی مانده است.

این کارگردان سینما با بیان اینکه یکی از توفیقات زندگی من این بود که فیلم پیامبر(ص) را ساختم، عنوان کرد: کارهایی که نسبت به خود اهل بیت(ع) انجام می شود آثار درخوری است. اگر کارهای اساسی انجام شود، ماندگار می شود و تاثیرات خود را باقی می گذارد. من بسیار تلاش کردم برای امام رضا(ع) فیلم بسازم اما به سدهای بزرگی برخورد کردم، چراکه به این حوزه نگاه جدی وجود ندارد.

وی بیان کرد: باید درخصوص آداب زیارت آثاری ساخته شود، به خصوص برای کودکان و نوجوانان باید به صورت ریشه ای کار کنیم. ما در این حوزه خوب کار نکردیم و نتوانستیم گوهر وجودی امام رضا(ع) را معرفی کنیم که این یکی از خسارت های جبران ناپذیر است. نتوانستیم درخصوص ساحت مقدس امام رضا(ع) فرهنگ سازی کنیم که فیلم می تواند این کار را به خوبی انجام دهد. کار تاریخی بسیار سخت است، در حوزه آثار روز اجتماعی زمینه های زیادی در آستان قدس وجود دارد که می توان ورود پیدا کرد.

مجیدی با اشاره به اینکه ظرفیت های بسیار بزرگ تاریخی، فرهنگی و معنوی در آستان قدس وجود دارد، تصریح کرد: باید درخصوص نسل کودک، نوجوان و جوان فارغ از نگاه های سلیقه ای کار کنیم که بسیار سخت است. در کودک، نوجوان و جوان ارادت وجود دارد اما نمی دانند چگونه خود را با امام رضا(ع) پیوند بزنند و ایشان چه نقش و جایگاهی دارند. این موضوع نیازمند کار پژوهشی و تحقیقی فراوانی است. خلاء بزرگی وجود دارد، در جامعه نباید دین گریزی اتفاق بیفتد. دین زدایی خطر بزرگی برای کشور است که فضای مجازی نیز دامن می زند و ذهن جوانان را نسبت به اندیشه های اعتقادی متزلزل می کند. نبرد بزرگی در این عرصه داریم که همه باید کمک کنیم.