آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۷۳۸
فرهنگ و هنر
۳۲

صحت وسقم «ممنوع الفعالیتی» هنوز معلوم نیست

بگومگوی خواننده ها و وزارت فرهنگ

دنیای اقتصاد : صحت و سقم ممنوعیت ازکار شماری از خواننده های موسیقی پاپ در یک هفته اخیر، حاشیه های بسیاری داشته است. خواننده ها اصرار دارند که ازکار ممنوع شده اند و مسوولان وزارت فرهنگ می گویند، نه! عجیب است. شاید انتظار این بود که برعکس این روال درست باشد اما به هر حال اتفاقی است که افتاده. برخی از خواننده ها که از قضا پیش قراولان برگزاری کنسرت‎ ها پس از شش ماه تعطیلی بودند، می گویند اجازه فعالیت ندارند و حتی ممنوع الخروج هستند. اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید از نظر ما چنین خبری درست نیست و این ها حاشیه سازی وشایعه پراکنی رسانه ای است.

آغاز ماجرا

قصه از شامگاه یکشنبه شب هفته پیش آغاز شد. بهمن بابازاده، خبرنگاری که در فضای مجازی عمدتا با عنوان خبرنگار حوزه موسیقی شناخته می شود، با انتشار یک توییت از ممنوعیت ازکار پنج خواننده خبر داد؛ رضا صادقی، محسن یگانه، امیر مقاره (ماکان بند)، بابک جهانبخش و امید حاجیلی! خبر همان شب مثل بمب در شبکه های اجتماعی ترکید. همه منتظر تکذیب بودند که محمد معتمدی، خواننده موسیقی سنتی، در یک استوری تندوتیز این خبر را تکذیب کرد. او بهمن بابازاده، منبع این خبر، را متهم به کارچاق کنی کرد و استناد به منبعی مثل او را نادرست خواند. معتمدی به مخاطبان صفحه اش گفت همیشه منبع را جویا شوند.

اما تقریبا همزمان با این استوری، رضا صادقی با بازنشر توییت بهمن بابازاده در کانال تلگرامی خود نوشت: «خدا نکنه دنیا بدونه پشتت خالیه، بدونه همه اونایی که پشتشون بودی، پشتت رو خالی کردن، ولی من خدا بغلم کرده، همین از سرم هم زیاده.» این موضوع، نخستین تایید خبر بود. اما محسن یگانه، خبر ممنوعیت از فعالیت را تکذیب کرد و گفت: «این خبر از هیچ جای رسمی ای به ما اعلام نشده است و تا زمانی که به صورت رسمی به ما ابلاغ نکنند این خبر صحت نخواهد داشت.» نکته مورد توجه در حرف های یگانه، مرجع اعلام کننده این موضوع بود. اگر مرجع رسمی اعلام نکرده، پس چه کسی اعلام کرده است؟

از کجا اعلام شد؟

رضا صادقی در یک گفت وگوی جالب توجه درباره موضوع ممنوعیت ازکار گفت: «تقریبا دو یا سه هفته پیش به من اعلام شد که دیگر اجازه فعالیت ندارم. ولی نکته جالب ماجرا اینجاست که خبر ممنوعیت کار از سمت وزارت فرهنگ اعلام یا اعمال نشده است، بلکه یک کمیته به نام «پیگیری وضعیت چهره ها» که درباره آن اطلاعی ندارم به شرکت «لیما» و مدیر برنامه من آقای میلاد ماهان راد، این خبر را اعلام کرد.» جست وجو برای شناخت دقیق این کمیته بر اساس اسناد موجود در صفحه وب، چندان کارآمد نبود و هنوز به طور رسمی مشخص نیست که این کمیته چیست و متشکل از چه کسانی است و چه راهبرد یا ساختاری دارد.

پس از این ماجرا، وزیر ارشاد در واکنش به این ماجرا گفت: «اینها جز شایعه سازی رسانه ای چیزی نیست و من از اساس این نوع خبرسازی ها را رد می کنم. هنرمندان و فرهنگ دوستان موارد را از طریق اعلام رسمی وزارتخانه و نهادهای متولی پیگیری کنند. بسیاری از خوانندگان نیز اعلام کردند که چنین چیزی نیست.» اما این حرف ها، دوباره واکنش هایی در پی داشت و حاشیه ها را داغ کرد. لحظاتی بعد از انتشار این خبر، رضا صادقی در پاسخ به وزیر ارشاد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «از بیست اردیبهشت تمام فعالیت های من رو متوقف کردند و جوابی هم از کسی نگرفتم. بنده با دفتر موسیقی تماس گرفتم و جواب درستی در تایید یا رد ندادن و گفتن پیگیر می شوند و به همین دلیل من دو هفته سکوت کردم که موضوع بررسی بشه که جوابی نگرفتم.»

امیر مقاره، دیگر خواننده ای که نامش در این فهرست بود، در واکنش گفت: «یا حرف غیرواقعی تحویل مردم ندهید یا بگویید ما اطلاع نداشتیم یا بگویید یکی لج کرده (سلیقه شخصی) و داریم درستش می کنیم یا بگویید تصمیمی بوده که من در جریانش نبودم و تازه صبح جمعه فهمیدم!» همین طور، امید حاجیلی، دیگر خواننده ممنوع ازکار، در همین راستا گفت: «اینجانب امید حاجیلی مدت هاست که ممنوع الکار هستم و تمام پیگیری های من، تهیه کننده و مدیر برنامه ام از دفتر موسیقی، معاونت هنری و حراست وزارت ارشاد بی نتیجه بوده است. طبق صحبت های جنابعالی احتمالا دوستان زیرمجموعه شما اطلاعات صحیح و کاملی در اختیارتون قرار نمی دهند که شما این گونه تمام مشکلات و ممنوعیت ها را تکذیب می کنید.»

ختم ماجرا؟

زمانش هنوز معلوم نیست! محمد الله یاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته حرف های وزیر را تکرار و تایید کرد و گفت: «در این سه ماه در گونه پاپ اکثر هنرمندان بنام و سرشناس و مورد توجه مردم روی صحنه رفته اند... بدیهی است احتمال بروز مشکلاتی در زمینه فعالیت های موسیقایی وجود دارد و راه حل آن مراجعه هنرمندان به دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد است. در هر برهه زمانی ملاحظه ای وجود داشته باشد با خواننده و تهیه کننده مربوطه در میان گذاشته خواهد شد.» اما حرف های مدیر کل دفتر موسیقی هم کمکی به شفاف شدن موضوع نکرد. فعلا آش همان آش است و کاسه همان کاسه! این یعنی صحت وسقم خبر همچنان معلوم نیست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسوولیت ممنوع شدن فعالیت خوانندگان را نمی پذیرد اما برخی خوانندگان معتقدند که اجازه فعالیت ندارند.