آرشیو یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۵
سیاسی
۲
امنیتی

در گرما گرم مساله حقابه هیرمند، در مواجهه با نیروهای طالبان رخ داد

مقابله مرزبانان با دست اندازی مرزی

همزمان با ماجرای پیگیری حقابه رود هیرمند از سوی ایران و تاکید دولت بر مجاب ساختن طالبان به ایفای این تعهد، ظهر دیروز وقوع درگیری دیگر بین نیروهای مرزبانی ایران و طالبان افغانستان خبر ساز شد. اولین خبرها با این مضمون منتشر شد که از حدود ساعت 11 صبح بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای طالبان در محل پاسگاه ساسولی شهرستان هیرمند درگیری رخ داده و از ساعت 12:20 پل ابریشم (از گذرگاه های مهم مرزی ایران و افغانستان) توسط نیروهای مرزبانی ایران با توقف یک دستگاه کامیون روی این پل مسدود شد. با وجود این بازتاب درگیری در فضای رسانه ای به واسطه تنش جاری پیرامون مساله تامین حقابه ایران از رود هیرمند تا آنجا رسید که برخی رسانه ها حتی مدعی شلیک موشک از سوی ایران و حمله به فرودگاه زرنج (در یکی از شهرهای مرزی افغانستان) شدند. این نخستین بار نبود که از زمان مسلط شدن طالبان بر افغانستان درگیری مرزی رخ می داد. چه اینکه تا پیش از این غیرحرفه ای بودن مرزبانان افغان و عدم شناخت محدوده مرز و مسائل مرزی توسط نیروهای طالبان چندین بار سبب وقوع درگیری شده بود.

جزئیات رسمی درگیری مرزی

جزئیات رسمی از درگیری مرزی دیروز اما روایت دقیق تری به دست داد. نخست مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه ای اعلام کرد مرزبانان هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند و در درگیری که منجر به تبادل آتش شد خسارات جدی به طرف مهاجم وارد کردند.

ساعتی بعد سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه نیروهای طالبان از سمت افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند و این اقدام با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شد، اعلام کرد: بعد از تیراندازی های طرف طالبان، براساس پروتکل های مرزی از سوی مرزبان درجه یک تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است.

دستور سردار رادان به نیروهای مرزبان فراجا

در پی شروع درگیری های مرزی از سوی طالبان، فرمانده کل انتظامی کشور، در دستوری قاطعانه به مرزبانان تاکید کرد: شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند. در دستور سردار احمدرضا رادان به نیروهای مرزبان فراجا آمده بود: نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

روایت رسانه ها از درگیری مرزی

خبرگزاری تسنیم حوالی ساعت 13:10 به نقل از منابع خبری خود در این باره نوشت درگیری ماموران مرزبانی ایران با نیروهای طالبان در منطقه ماککی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز به پایان رسید و با توقف درگیری در مرز ایران و افغانستان، مسئولین مرزبانی ایران و طالبان برای بررسی دلایل بروز درگیری تشکیل جلسه دادند. رسانه های محلی افغانستان نیز در این باره با اعلام اینکه در این درگیری از سلاح های سبک و نیمه سبک و توپخانه استفاده شده تاکید کردند اخبار مبنی بر بهره گیری نیروهای ایرانی از موشک و نیز هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج کاملا کذب بوده است.

خبر تکمیلی

شهادت 2 نیروی مرزبانی کشور در درگیری با طالبان

ایرنا گزارش داد که صبح دیروز عناصر طالبان اقدام به تیراندازی به سمت پاسگاه مرزی ساسولی در محدوده زابل کرده که متاسفانه 2 نیروی مرزبان شهید و 2 شهروند دیگر زخمی شدند. نیروهای مرزبانی نیز متقابلا اقدام به مقابله کرده که تاکنون از تلفات طرف مقابل آماری منتشر نشده است. در گزارش ایرنا آمده است: «هفته قبل نیز فرمانده پاسگاه مرزی ساسولی توسط عناصر طالبان به شهادت رسیده بود.»