آرشیو یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۵
سیاسی
۳

دیگه چه خبر ؟

پیام «خیبر» برای دوست و دشمن

خبر اول اینکه رونمایی ایران از موشک جدید، نقطه زن و غیرقابل رهگیری «خیبر» واکنش های متفاوتی را میان دوستان و دشمنان برانگیخت؛ دوستان منطقه ای از این دستاورد دفاعی جدید به وجد آمدند و دشمنان از آن هراسان شدند. شبکه الجزیره، این موشک را پیام مستقیم ایران به دشمنانش تعبیر کرد و گفت که حتی اگر ایران اعلام هم نکند، برد 2 هزار کیلومتری این موشک نشان دهنده فاصله ایران تا عمق اسرائیل است. کارشناس شبکه عربی الحره هم گفت که این موشک می تواند به همه شهرهای اسرائیل در فلسطین اشغالی و نیز به همه پایگاه های امریکا در جنوب غرب آسیا برسد. کارشناس الحره اضافه کرد که اسم موشک (خیبر) می تواند هوش از سر اسرائیلی ها بپراند.

در مقابل، رسانه ها و اندیشکده های امریکایی واکنش دیگری داشتند. تارنمای خبری تحلیلی «المانیتور» نوشت این آزمایش همزمان با تهدیدهای اسرائیل مبنی بر آمادگی برای اقدام نظامی علیه تهران به دلیل نگرانی از افزایش سطح غنی سازی هسته ای و فعالیت های منطقه ای ایران صورت گرفت.اندیشکده امریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها نوشت که پیشرفت های مستمر در موشک های بالستیک ایران موجب شده تهران از لحاظ کمی، بزرگ ترین و خطرناک ترین زرادخانه موشک های بالستیک را در خاورمیانه داشته باشد. کانال 12 رژیم صهیونیستی نیز رونمایی از موشک خرمشهر4 را حاوی پیام بهنگام و هشدارآمیز ایران به این رژیم در مورد ارتکاب هرگونه ماجراجویی ارزیابی کرد.

افسردگی ضدانقلاب پس از آزادی اسدالله اسدی!

دست آخر اینکه اظهارات و واکنش های ضدانقلاب نشان می دهد که آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی از زندان بلژیک باعث سرخوردگی و افسردگی آنان شده و این عناصر را به پریشان گویی واداشته است. این پریشان گویی پس از آن اتفاق افتاد که ضدانقلاب، به دنبال اغتشاشات سال گذشته، روی حمایت و همراهی تمام عیار دولت های اروپایی با منویات خودشان قمار کرده بودند، اما آزادی این دیپلمات نشان داد که در این قمار باخت سنگینی را متحمل شدند.به عنوان مثال، دریا صفایی، عضو ضدانقلاب پارلمان بلژیک که به زعم خود همراهی بسیاری با اغتشاشات نشان داده بود، ضمن اعتراف به تلاش های خود برای جلوگیری از آزادی اسدی، کار دولت بلژیک را «شرم آور و گستاخانه» توصیف و اذعان کرد که با آزادی دیپلمات ایرانی، جمهوری اسلامی به هدفش رسید و این سیلی محکمی به آنان بود.

علیرضا آخوندی، دیگر نماینده ضدایرانی در پارلمان سوئد هم آزادی اسدی را روز شرم آوری برای دولت بلژیک توصیف کرد. محسن سازگارا، عنصر ضدانقلاب هم اعتراف کرد که کشورهای خارجی قابل اتکا نیستند. نکته جالب تر در این میان، واکنش مجری شبکه اینترنشنال بود که این اتفاق را پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی و پوزخندی به همه تلاش های چندماه گذشته خودشان توصیف کرد.