آرشیو یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۵
ایران اقتصادی: صنعت و تجارت
۸

صادرات ایران به عمان در سال گذشته به بیش ازیک میلیارد دلار و کل مبادلات تجاری به یک میلیارد و 887 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 1400 رشد 41 درصدی دارد

رکورد تجاری ایران و عمان در دولت سیزدهم شکسته شد

حدود دو سالی است که تجارت ایران و عمان، رویه جدیدی به خود گرفته است و تجار دو کشور با شرایط بهتری کنار یکدیگر قرار می گیرند. از سال 1400 و بعد از فروکش شدن کرونا و البته تغییر سیاست های دولت (شروع به کار دولت سیزدهم) مبادلات تجاری ایران و عمان جهشی شد و هر سال اعداد بی سابقه ای در تجارت ثبت شد. حال تجار و فعالان اقتصادی معتقدند اگر در کنار تجارت، همکاری های مشترک تعریف شود، این دو کشور در کمتر از دو سال، از هدف تجاری 5 میلیارد دلار عبور خواهند کرد و از همین رو سفر هیثم بن طارق، پادشاه عمان را یک فرصت طلایی برای تحکیم روابط و همکاری های مشترک می دانند. در این خصوص با محسن ضرابی، رئیس پیشین اتاق مشترک ایران و عمان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و تحلیلگر بازار عمان، گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
روند همکاری های تجاری ایران و عمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

علیرغم اینکه تحریم ها بسیار گسترده و یکی از اهداف کاهش مبادلات تجاری با کشورهای مختلف بود، اما تجار ایرانی توانستند در تجارت با عمان، به رکوردهای خوبی دست پیدا کنند. سال 92 کل صادرات ایران به عمان 146 میلیون دلار و واردات از عمان 75 میلیون دلار بود، به گونه ای که حجم مبادلات دو کشور در سال یاد شده 221 میلیون دلار بود. این روند در سال های متوالی افزایش قابل قبولی داشت. یکی از مهم ترین دلایلی که سبب شد تجارت دو کشور رونق بگیرد، فراهم شدن زیرساخت ها بود. در سال های قبل از 92که زیرساخت ها فراهم نبود، حجم مبادلات تجاری دو کشور در حدود 190 تا 220 میلیون دلار متغیر بوده است. اوج افزایش تبادلات تجاری ایران و عمان در سال 1400 بود. سال 99، حجم صادرات ایران به عمان به 438 میلیون دلار رسید و واردات مان از طریق عمان (به صورت ثابت حجم واردات ایران از عمان بین 70 تا 80 میلیون دلار است ولی به جهت بنادر بزرگی که این کشور دارد، بنادر عمان برای ایران نقش ترانشیپی را ایفا کرد. بدین ترتیب بخشی از کالاهای ایرانی از طریق عمان وارد کشورمان شد.) به 434میلیون دلار رسید. بر این اساس حجم کلی واردات 872 میلیون دلار بود. سال 1400 یعنی همزمان با تغییر دولت، تجارت ایران و عمان جهشی شد. به گونه ای که صادرات ایران به عمان از عدد 716 میلیون دلار عبور کرد و میزان واردات از این کشور به ایران، 620 میلیون دلار شد. بر این اساس حجم تجارت دو کشور به رقم یک میلیارد و 336 میلیون دلار رسید. بر این اساس تجار، در بخش صادرات در قیاس با سال 1399، افزایش 64 درصدی را رقم زدند و حجم مبادلات نیز رشد53 درصدی یافت. سال گذشته نیز مجددا رکورد خوبی در تجارت دو کشور ثبت شد. صادرات ایران به عمان در سال گذشته به فراتر از یک میلیارد و 87 میلیون دلار رسید، که این عدد نشان از رشد 52 درصدی در مقایسه با سال قبل از آن دارد. و واردات از طریق عمان 800 میلیون دلار شد و بدین جهت کل حجم مبادلات تجاری به یک میلیارد و 887 میلیون دلار رسید؛ در این بخش رشد 41 درصدی در همسنجی با سال 1400 به دست آمد.

سهم ایران از واردات عمان چقدر است؟

واردات ایران از عمان در سال 92، حدود 146 میلیون دلار بود و این در حالی است که واردات کلی کشور عمان در سال یاد شده، 34 میلیارد دلار بود. بر این اساس سهم ایران از این حجم از واردات 43 صدم (0.43) درصد بود. در سال 1400، واردات کشور عمان 30 میلیارد دلار بود و سهم ایران در این بخش به 2.3 درصد رسید. سال گذشته حجم واردات کلی عمان، 38 میلیارد بود و سهم ایران از عدد یاد شده 2.9 درصد شد. ایران این پتانسیل را دارد که سهم یاد شده را به 10 درصد برساند. اکثر کالاهایی که از کشورهای مختلف به عمان صادر می شود، ایران مزیت رقابتی در صادرات آن دارد.

آیا زیرساخت های فعالیت تجار و فعالان اقتصادی در عمان فراهم است؟

بله، زیرساخت های خوبی ایجاد شده است. یکی از مزیت ها، ثبت آسان و سهل شرکت در این کشور است. این امر برای تجار و فعالان اقتصادی یک ویژگی محسوب می شود. در سایر کشورهای حوزه خلیج فارس این ویژگی وجود ندارد.

بدون ویزا، می توان 15 روز در عمان بود؛ مشابه ترکیه. برای بیش از 15 روز اقامت هم می توان از فرودگاه ویزا تهیه کرد. مزیت دیگر این است که خط مستقیم کشتیرانی و هوایی با بنادر عمان داریم. موارد یاد شده نشان می دهد که زیرساخت های خوبی فراهم شده است.

دستاوردهای اقتصادی سفر پادشاه عمان به ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

جدا از اینکه کشور عمان نقش میانجی را ایفا کرده است، امیدواریم در این سفر گفت و گوهای اقتصادی هم انجام شود و خبرهای خوبی در زمینه همکاری های مشترک رسانه ای شنیده شود. در سفری که سلطان هیثم به مصر داشت، قرار شد روابط سیاسی بین ایران و مصر برقرار شود، لذا این امر یک فرصت برای ایران خواهد بود که مذاکره تجاری با مصر را هم با جدیت دنبال کند.

از آنجا که زیرساخت های همکاری با عمان فراهم است، آیا می توان هدف تجاری دو کشور را ارتقا داد؟

ما می توانیم حجم تجارت ایران و عمان را به 5 میلیارد دلار برسانیم. اگر شیوع ویروس کرونا نبود، تجارت دو کشور با سرعت بیشتری افزایش پیدا می کرد. با اتخاذ تصمیمات مناسب و گفت و گوهای سازنده بین سیاست گذاران دو کشور، با شرایط بهتری می توان به افق تجارت 5 میلیارد دلاری رسید.

خوشبختانه تجار دو کشور به خوبی یکدیگر را شناختند و می دانند چه نیازهایی وجود دارد. اتاق مشترک ایران و عمان، تجارت به صورت تهاتر را طراحی کرده و امیدواریم در این سفر توافقات در این خصوص صورت گیرد.

پادشاه عمان با هیات بخش خصوصی وارد ایران خواهد شد؟

سلطان هیثم به همراه هیات دولت خود وارد ایران خواهد شد. از همین رو تاکید می کنم که سیاست گذاران می توانند مذاکرات سازنده ای برای توسعه روابط داشته باشند. بخش خصوصی درخواست های خود را به دولت داده است، لذا خواسته های فعالان اقتصادی در نشست مشترک مطرح خواهد شد. امیدواریم در این سفر، یکی از توافق ها در حوزه معدن باشد و بتوان سرمایه گذاری مشترک را دنبال کرد. شرکت های ایرانی می توانند در حوزه اکتشاف، بهره برداری از معادن و پرعیار سازی کانی فلزی به کشور عمان خدمات فنی و مهندسی بدهد. مبحث دیگری که ایران می تواند به عمان خدمات بدهد، توریسم سلامت است. کشور عمان برای شهروندان خود که نیاز به جراحی خاص دارند، هزینه کامل درمان را پرداخت می کند؛ اکنون 4 کشور (ترکیه-هند-انگلیس-تایلند) در لیست عمان است که می توانند این خدمت را ارائه کنند. لذا طی جلساتی که با کمیسیون دولت صورت گرفت قرار شد مذاکره ای صورت گیرد که ایران هم در این لیست گنجانده شود. در حال حاضر توریسم سلامت را داریم اما در حوزه های مربوط به چشم، کاشت مو و سایر جراحی های زیبایی است. روابط بانکی و جایگزین شدن سوئیفت بانکی هم از دیگر مواردی است که در جلسه مشترک مطرح خواهد شد. اگر هر کدام از موارد یاد شده توافق و اجرایی شود، اتفاقات بزرگی در تجارت دو کشور شکل خواهد گرفت.

در حال حاضر مبادلات تجاری دو کشور با چه ارزی است؟

مبادلات مالی با ریال عمان و از طریق صرافی ها و شرکت های کارگزاری است.