آرشیو یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۵
ایران اقتصادی
۹

اخبار

مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی ها باطل نشده است

وزیر اقتصاد گفت: مصوبه دولت درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها باطل نشده است، بلکه هیات تطبیق مجلس ایراداتی گرفته است که دولت آن را اصلاح می کند. سید احسان خاندوزی در گفت وگو با تسنیم در پاسخ به این سوال که «اخیرا رئیس مجلس مصوبه دولت در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها را باطل کرده است، با توجه به اینکه دولت با هدف کنترل قیمت ها نرخ پایه خوراک را بر اساس 28500 تومان لحاظ کرده است، آیا رویه دولت تغییری می کند؟» اظهار داشت: این مصوبه باطل نشده است، بلکه هیات تطبیق مجلس ایراد گرفته است که باید دولت مرتفع کند. وی افزود: دولت به زودی مصوبه مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی ها را اصلاح می کند اما هنوز در واقع مشخص نیست که چه اصلاحیه هایی انجام خواهد شد.

معافیت مالیاتی نیمی از صاحبان مشاغل

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از معافیت مالیاتی بیش از نیمی از صاحبان مشاغل و اصناف (حدود 4 میلیون پرونده شغلی) خبر داد. به گزارش ایرنا، سید محمدهادی سبحانیان در یکی از شبکه های مجازی اعلام کرد: بر اساس محاسبات سیستمی و داده بنیان سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات بیش از نیمی از صاحبان مشاغل و اصناف (حدود 4 میلیون پرونده شغلی) برای عملکرد سال 1401 در محدوده معافیت قرار گرفته؛ بنابراین نباید مالیاتی پرداخت کنند.

مجوزهای کاغذی حذف شد

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی از صدور 365 هزار و 70 مجوز کسب و کار در درگاه ملی مجوزها و تسهیل برای صدور مجوزها خبر داد. سید امیر سیاح در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تسهیل در صدور کسب و کارها، گفت: تعداد درخواست های در دست بررسی 139 هزار و 73 مورد است. وی افزود: مجوزهای کسب و کار در مدت زمان کوتاهی توسط دستگاه های مربوطه در درگاه ملی مجوزها صادر می شود.رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به شناسایی 4 هزار و 190 کسب و کار، گفت: هیات مقررات زدایی این تعداد کسب و کارها را شناسایی و شرایط، مراحل و هزینه های صدور مجوزهای کسب و کار را در درگاه ملی مجوزها اعلام کرده است. سیاح ادامه داد: 80 درصد مجوز کسب و کار را متقاضیان به صورت الکترونیکی می توانند دریافت کنند، این در حالی است که طبق قانون باید 100 درصد مجوزها از سوی درگاه ملی مجوزها صادر شود. وی با بیان اینکه مجوزهای کاغذی حذف شده است، گفت: متقاضیان برای دریافت مجوزها نباید به صورت حضوری به دستگاه های مربوطه مراجعه می کنند، بلکه با ثبت درخواست صدور مجوز، در درگاه ملی مجوزها بعد از فرایند می توانند مجوز مورد نظر را دریافت کنند.

کاهش ناچیز نرخ بهره بین بانکی

بانک مرکزی در هفته منتهی به 3 خرداد نرخ بهره بین بانکی را کاهش داد. به گزارش فارس، بانک مرکزی در جدیدترین اطلاعات منتشر شده درباره نرخ بهره بین بانکی منتهی به 3 خردادماه سال جاری، نرخ بهره بین بانکی را 23.75 درصد اعلام کرد.این نرخ در این هفته با کاهش یک صدم درصدی مواجه شده است، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 27 اردیبهشت ماه، 23.76 درصد تعیین شده بود.