آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۸
اجتماعی
۱۲

درحال حاضر 40 درصد از تجهیزات مورد نیاز کشور توسط شرکت های داخلی تولید می شود

کاهش خروج ارز با حمایت از شرکت های دانش بنیان

محدثه جعفری

نمایشگاه ایران هلث به عنوان دومین رویداد بزرگ در حوزه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، دارویی و خدمات سلامت در منطقه که سالانه با حضور جمع کثیری از شرکت های توانمند داخلی و خارجی برپا می شود امسال در بیست و چهارمین دوره از برگزاری نمایشگاه ایران هلث بیش از 500 شرکت تامین کننده اقلام پزشکی در 11 سالن و همچنین فضای باز حضور پیدا کردند که از این تعداد 391 شرکت داخلی و 109 شرکت خارجی با رشد 60 درصدی نسبت به دوره گذشته، مشارکت داشته اند. ایران هلث فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکت های فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض دید بیش از 25 هزار بازدیدکننده تخصصی ودست اندرکاران این صنعت قرار دهند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این صنعت، فعالیت ها و نوآوری های آتی خود را هدایت نمایند.

صادرات 120میلیون دلاری تجهیزات پزشکی

همزمان با آخرین روز نمایشگاه بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در میان غرفه داران به بازدید از نمایشگاه پرداخت و در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر 40 درصد از تجهیزات مورد نیاز کشور توسط شرکت های داخلی تولید می شود و به طور کلی پیشرفت خوبی در زمینه تولید تجهیزات پزشکی داشته ایم.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه 500 شرکت تولیدکننده داخلی و خارجی حضور دارند که در بخش خارجی از 25 کشور نمایندگانی در این نمایشگاه مستقر شدند. خوشبختانه بیش از 120 شرکت دانش بنیان هم دراین نمایشگاه غرفه دار هستند که امیدواریم به روزی برسیم که بتوانیم تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور را خودمان تولید کنیم. در حال حاضر 60 درصد تجهیزات کشور وارداتی است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه بیان کرد: اکنون هزینه واردات تجهیزات پزشکی حدود یک میلیارد دلار است که امیدواریم به مرور زمان این هزینه کمتر شود. در سال گذشته 120میلیون دلار صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی داشته ایم. ان شاءالله سال آینده بتوانیم در این زمینه بازاریابی بهتری هم داشته باشیم. وی با اشاره به رشد 43 درصدی تولیدات دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: وضعیت کنونی ما مطلوب است و بنا داریم حمایت های خوبی از شرکت های دانش بنیان داشته باشیم به همین منظور در دولت آیین نامه حمایت از شرکت های دانش بنیان را به تصویب رساندیم تا بتوانیم تسهیلات مناسبی را به این شرکت ها ارائه دهیم همچنین ایجاد شهرک های دانش بنیان در علوم پزشکی است که در همین رابطه شهرک شهید سلیمانی در دانشگاه تهران به تازگی در حال تاسیس است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به اندونزی و دیدار با مسئولان این کشور در خصوص صادرات تجهیزات پزشکی هم گفت: روبات جراح پیشرفته در ایران تولید و فناوری آن را به کشور اندونزی منتقل کرده ایم و اندونزی اعلام آمادگی کرده تا تجهیزات مورد نیاز بیمارستان های در حال راه اندازی و بهره برداری اش را از ایران وارد کند. تجهیزات پزشکی تولیدی ایران به کشور اندونزی صادر شده است. این کشور اعلام آمادگی کرده است تا بسیاری از تجهیزات مورد نیاز بیمارستان هایش را از تولیدات ایران خریداری کند اما اشتباهی که در فضای مجازی رخ داد سبب شد مردم فکر کنند که ایران می خواهد این تجهیزات را اهدا کند در صورتی که بحث ما بر سر صادرات و فروش به این کشور و دیگر کشورهای متقاضی تجهیزات تخصصی جمهوری اسلامی ایران است.دکتر عین اللهی با اشاره به ایجاد شرایط برای نگهداری نخبگان در کشور عنوان کرد: سطح درآمدی را در بیمارستان ها تا دو برابر افزایش دادیم و در مناطق محروم سقف کارانه را برداشتیم همچنین اقداماتی هم در جهت کاهش مالیات در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم. باید دیپلماسی علم را گسترش دهیم تا جوانان و بویژه نخبگان به میهن خود اعتقاد داشته باشند.

تولید مطلوب متناسب با نیاز کشور

در این نمایشگاه شرکت های بزرگ و کوچک فعال در زمینه دارویی و تجهیزات پزشکی محصولات و خدمات شان را ارائه دادند. شرکت های حاضر در نمایشگاه ضمن معرفی محصولات و خدمات خود، فرصتی برای تعامل با شرکت های همکار، برندینگ و معرفی محصولات و توانمندی ها در سطح بین المللی و همچنین جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی و توسعه کسب و کار ایجاد خواهند کرد.

دکتر علیرضا عسگری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در حاشیه نمایشگاه در گفت و گو با «ایران» ضمن ابراز امیدواری از حضور پررنگ شرکت های تابعه در بیست و چهارمین نمایشگاه ایران هلث بیان کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رشد و رونق تولید با برنامه ریزی های صورت گرفته در این نمایشگاه تلاش گردیده موضوع گفت و گو با شرکت های دانش بنیان در بحث افزایش ظرفیت خطوط تولیدی و رشد تولید، به روزرسانی دانش فنی و آشنایی با دستاوردهای نوین به منظور تحقق شعار سال باشد.

وی برنامه های سازمان و شرکت های تابعه در سال جاری را مبنی بر ارتباط بیشتر با دانش بنیان ها، تولید حداکثری و تولید مطلوب متناسب با نیازهای مردم عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری این رویداد چهار روزه معرفی توانمندی ها و محصولات در سطح گسترده و بین المللی، برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و شناخت نیازهای آنان (خصوصی و دولتی)، شناخت رقبا و آشنایی با خدمات، محصولات و برنامه های آنان، ارتباط با تامین کنندگان مواد خام و ارائه دهندگان خدمات صنعتی، شناخت شرایط کلی بازار و امکان برنامه ریزی بر اساس آن است.