آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۸
ایران اقتصادی
۹
تولید

خرید محصول گندمکاران از ابتدای سال تا نهم خرداد جاری 44 درصد افزایش یافته است

خرید تضمینی گندم به 3.1 میلیون تن رسید

نفیسه امامی

عملیات برداشت گندم در مزارع آبی و دیم کشور تاکنون در سطح 1.2 میلیون هکتار انجام گرفته است و از سطح برداشت شده، حدود 3.1 میلیون تن خرید تضمینی صورت گرفته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 44 درصد رشد و نسبت به بازه زمانی دو سال پیش رشدی در حدود 90 درصد را نشان می دهد.

دولت از ابتدای فروردین تا نهم خردادماه سال گذشته، 2 میلیون و 136 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده بود که این میزان با 950 هزار تن افزایش تا روز نهم خردادماه به 3 میلیون و 86 هزار تن افزایش یافته است. برآوردها حاکی از آن است که تا پایان شهریورماه حداقل 8 میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام بگیرد. در حال حاضر خرید گندم از کشاورزان در 6 استان سهم بالایی از کل فرایند خرید تضمینی دارد که به ترتیب استان های خوزستان با خرید یک میلیون و 675 هزار تن، فارس با خرید 375 هزار تن، ایلام با خرید 233 هزار تن، کرمان با خرید 220 هزار تن، گلستان با خرید 200 هزار تن و بوشهر با خرید 123 هزار تن در رتبه های اول تا ششم قرار دارند.

بر اساس این گزارش، تاکنون بیش از 54 درصد از کل خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان خوزستان، بیش از 33 درصد از کشاورزان 4 استان فارس، ایلام، کرمان و گلستان و 13 درصد نیز از کشاورزان سایر استان ها انجام شده است.با توجه به نیاز کشور در مصرف آرد و گندم، پیش بینی می شود 11 میلیون و 800 هزار تن تا 12 میلیون و 500 هزار تن گندم برای خبازی ها و مصارف صنعتی کشور تولید شود. امسال کشت قراردادی گندم نیز در سطح یک میلیون و 550 هزار هکتار انجام شده و در حدود 100 هزار تن بذر اصلاح شده گندم تدارک دیده و خریداری شده است.

پرداخت بیش از 10 همت به کشاورزان

کشاورزان از ابتدای سال جاری گندم برداشت شده خود را تحویل سیلوها دادند و وزارت جهاد کشاورزی تا اواسط اردیبهشت با توجه به تامین منابع 10.5 همت برای خرید گندم به کشاورزان پرداخت کرده است.

سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین آمار برداشت گندم گفته است: «عملیات برداشت در 20 استان کشور با بهره گیری از 20 هزار دستگاه کمباین ادامه دارد و از 1.2 میلیون هکتار گندم برداشت شده، بیش از 650 هزار هکتار در اراضی گندم آبی و بیش از 450 هزار هکتار در اراضی گندم دیم بوده است.»

سهرابی علت افزایش برداشت گندم در استان های جنوبی را استفاده از بذور اصلاح و ارقام متنوع و با کیفیت توسط کشاورزان، مصرف متعادل کودهای شیمیایی مورد تاکید معاونت امور زراعت و مبارزه بموقع با آفات، بیماری های گندم و علف های هرز عنوان کرده است. هدف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گندم حمایت از کشاورزان است بطوری که طبق سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و قوانین، توافقاتی در انتهای سال گذشته بین شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی و گندمکاران برای بازنگری و اصلاح قیمت گندم صورت گرفت. اگرچه بخشی از گندمکاران به نرخ 15 هزار تومان معترض بودند و 17 هزار تومان را نرخ منطقی برای هر کیلوگرم گندم می دانند، اما در نهایت بعد از برگزاری جلسات کارشناسی در شورای قیمت گذاری، قیمت خرید تضمینی گندم از 13 هزار تومان به 15 هزار تومان تغییر یافت. علی رغم افزایش نرخ خرید تضمینی هنوز هم گندمکاران خواستار بازنگری در نرخ اعلام شده هستند. پیرو این مساله رئیس جمهور نیز طی نامه ای خواستار پیگیری مساله قیمت خرید تضمینی گندم شده است، اما جلسه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی در روز گذشته هم برگزار شد و بدون نتیجه پایان یافت. افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به شرط آنکه دولت و سازمان برنامه و بودجه منابع مالی جدیدی به خرید تضمینی گندم اختصاص دهند، اعمال خواهد شد و وزارت جهاد کشاورزی هم مخالفتی با افزایش قیمت نخواهد داشت، اما همچنان نرخ 15 هزار تومان برای خرید اعمال می شود.