آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۸
ایران اقتصادی: بازار سرمایه
۱۰
گزارش

انباشت بدهی های بانکی و مالیاتی ؛ ریشه اصلی مشکلات 10 سال گذشته «داروگر» و زیرمجموعه های آن بوده است

«شکف» در معرض انحلال قرار گرفت

شرکت کف که در بازار محصولات بهداشتی و شوینده با برند داروگر شناخته می شود و سهام شرکت های آشنایی مانند تولی پرس نیز در مالکیت این شرکت قرار دارد، طی روزهای گذشته با ثبت بیش از 661 میلیارد تومان زیان انباشته، اعلام کرد که فعالیت های خود را متوقف کرده است تا خبر پایان کار این برند صد ساله به عنوان یکی از پر بحث ترین اخبار این روزهای رسانه های اجتماعی لقب بگیرد.

براساس اعلام چندین باره مدیران شرکت کف که در گزارش هیات مدیره در سایت کدال انعکاس یافته است، شرکت کف و برندهای زیرمجموعه آن در 10 سال گذشته از جانب بدهی های مالیاتی با چالش های بسیار زیادی روبه رو بوده این موضوع از طرف مدیران به عنوان عامل اصلی کاهش تولیدات و افزایش زیان شرکت اعلام شده است.

براساس اظهارات سال های گذشته مدیران «شکف»، برخی محدودیت ها باعث شد تا این شرکت حتی نتواند حساب بانکی داشته باشد و اعتبارات موردنیاز خود را از سیستم بانکی تامین کند.

مساله قابل توجه دیگر، انباشت بدهی های بانکی ایجاد شده در زمان مدیریت سابق است؛ بدهی هایی که غالبا بدون رعایت الزامات بانک مرکزی و مصوبات شورای پول و اعتبار و با نرخ های غیرقانونی توسط مدیران وقت اخذ شده و به همین جهت به صورت غیرعادی متورم شده است که اقدامات لازم جهت ابطال اجرائیه های صادره و تعدیل بدهی های بانکی به عمل آمده است.

مشکلات عمده در صورت های مالی«شکف»

بررسی صورت های مالی این شرکت نشان می دهد، طی سال های گذشته وضعیت درآمدی و مالکیت دارایی های شرکت از شفافیت مناسبی برخوردار نبوده و مدیران نتوانستند در زمینه شفافیت مالی و تعیین تکلیف دارایی های خود عملکرد مناسبی از خود نشان دهند.

آن گونه که حسابرس مستقل درخصوص صورت های مالی تلفیقی شرکت برای سال 1400 اظهار داشته است: این شرکت نتوانسته امکان اخذ تسهیلات از سیستم بانکی را ایجاد کند که عامل مهم آن هزینه های مالی قابل ملاحظه از بابت سود تضمین شده و جرائم دیرکرد اقساط معوق شرکت بوده است.

براساس گزارش حسابرسی، برخلاف استانداردهای حسابداری، علی رغم تعلق بیش از 81 درصد سهام شرکت صنایع بسته بندی البرز و 99 درصد سهام شرکت تجاری پایور ایران به واحد مورد رسیدگی، اقلام صورت های مالی مذکور و نتایج عملکرد آنها در صورت های مالی تلفیقی گروه تنظیم نشده است. همچنین با توجه به تعلق بیش از 34 درصد سهام شرکت پاکینه شوی، 20 درصد سهام شرکت تولی پرس 2010 تاجیکستان و 30 درصد سهام کیوان نسبت به انعکاس سرمایه گذاری های مذکور به روش ارزش ویژه در صورت های مالی تلفیقی شرکت اقدامی صورت نگرفته است.