آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۸
سیاست
۶
خبر

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه مطرح کرد : اولویت عربستان برای سرمایه گذاری اقتصادی در ایران

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گویی با روزنامه فرانسوی فیگارو، با تاکید بر اینکه روابط ایران و عربستان یک توافق تاکتیکی نیست، گفت: ریاض، سرمایه گذاری اقتصادی در ایران را در اولویت قرار داده است.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان، روابط با همسایگان را اولویت سیاست خارجی دولت برشمرد و افزود: ما برای چندین ماه در بغداد و عمان، مذاکرات امنیتی انجام دادیم و در نهایت در جریان سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی، ایده مقتدرانه ای روی میز قرار گرفت. نتیجه آن این بود که میانجیگری چین، امکان برداشتن گام قاطعانه بین تهران و ریاض را فراهم کرد. ما این نزدیکی و روابط حسنه را یک توافق تاکتیکی نمی دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود تحریم ها علیه ایران، عربستان چطور می تواند در ایران سرمایه گذاری کند، گفت: تحریم علیه ایران همیشگی نیست. در چهارچوب قوانین بین المللی، ما همواره احتمالات و امکاناتی در اختیار داریم.

امیرعبداللهیان درباره احتمال برقراری روابط حسنه میان ریاض و تل آویو نیز با بیان اینکه ما مخالف عادی سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم اسرائیل هستیم، اضافه کرد: من به همراه همتای سعودی خود، در رابطه با لزوم حمایت از فلسطین گفت وگو کردیم. زمانی که با او در پکن گفت وگو می کردیم، هر دو شاهد حمله اسرائیل به مسجد الاقصی در قدس بودیم و هر دو در محکوم کردن این اقدام و حمایت از فلسطین توافق داشتیم.

وزیر امور خارجه درباره جنگ یمن اظهارکرد: تصمیم گیری نهایی به یمنی ها مربوط می شود اما منطقه به توقف درگیری در یمن نیاز دارد. اخیرا با محمد عبدالسلام، نماینده انصارالله در عمان دیدار کردم. انصارالله در این زمینه تلاش های مثبتی داشته است. مذاکرات بین مقام های سعودی و انصارالله در حال پیشرفت است. وی همچنین درخصوص مذاکرات رفع تحریم ها با اشاره به اینکه مسیر دیپلماسی و مذاکرات همچنان ادامه دارد، اظهارکرد: انریکه مورا از جانب اتحادیه اروپا و همکار ایرانی من علی باقری در تماس هستند و من با جوزپ بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در تماس هستم. همواره پیام ها و تبادلات شفاهی بین ما و امریکایی ها از طریق میانجیگران در منطقه و حتی اروپایی ها وجود دارد.